Italië niet voor overhaaste veralgemening van 100% elektrisch

Roberto Cingolani, de Italiaanse minister voor energietransitie, ziet 2035 als Europees voorgestelde einddatum voor de productie van auto’s met verbrandingsmotoren als een “indicatieve basis voor onderhandelingen”.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 16 februari 2022
  • Ecologisch
  • 3.238 weergaven

Terwijl de Europees voorgestelde einddatum van 2035 door velen beschouwd wordt als definitief, en regio’s zoals Vlaanderen dat zelfs al in 2029 zien gebeuren, moeten die voorstellen in het Fit for 55-plan van de Commissie nog goedgekeurd worden door het Europese Parlement, en ziet niet iedereen dat zitten. Roberto Cingolani, de Italiaanse minister voor energietransitie, zegt dat de transitie naar 100% elektrisch rijden er zal komen, maar dat die niet overhaast mag gebeuren enkel omwille van ideologische redenen. Italië heeft in zijn voorstel aan het Europese Parlement dan wel 2035 naar voor geschoven als einddatum, maar ziet het eerder als een basis voor onderhandeling. Dat vertelde hij tegen de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Hybride als tussenoplossing


Cingolani, die een wetenschappelijke achtergrond heeft en één van de medeoprichters is van het Istituto Italiano di Tecnologia, wil dat de ecologische energieproductie en de recyclage van gebruikte elektrische auto’s op punt staan voordat er overgegaan wordt op een veralgemening. Met een verwijzing naar de ‘life cycle assessment’, de energieconsumptie van een auto van bij de bouw over het gebruik ervan tot en met de recyclage, ziet hij efficiënte hybridemotoren als een goede tussenoplossing tot aan de voorwaarden wordt voldaan om verbrandingsmotoren te verbieden.

En omdat “de technologie, net als de natuur, geen sprongen maakt”, komt 2035 volgens de man misschien te vroeg, ook al omdat autobouwers stevig moeten investeren in de Euro 7 uitlaatgasnorm en de elektrificatie.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km