Maserati MCXtrema: 730 pk, maar alleen voor het circuit

Deze MCXtrema is de extreme versie van de MC20, met een 730 pk sterke Nettuno-V6. Er worden maar 62 exemplaren gebouwd, die allemaal reeds verkocht zijn.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 augustus 2023
  • Lancering

Iets meer dan een jaar na de eerste schetsen is de Maserati Project 24 eindelijk in levenden lijve onthuld in Californië. Hij gaat voortaan door het leven als MCXtrema en is dan ook de meest extreme versie van de MC20. Zo extreem dat hij 60 cm langer is dan die laatste, voor een lengte van 5,2 m, terwijl hij zijn passagierszetel verliest en dus een eenzitter is geworden! Zo extreem zelfs dat hij niet op de openbare weg gebruikt kan worden, maar enkel op het circuit. En als je een blik werpt op zijn technische fiche, dan begrijp je waarom.



Nettuno-V6 van 730 pk voor zo'n 1.300 kg

Onder dit carbon koetswerk schuilt een monocoque-chassis dat uit hetzelfde materiaal is opgetrokken. Het resultaat: deze extreme Italiaan legt maar 1,3 ton op de weegschaal. Net als de MC20 maakt deze MCXtrema gebruik van de fameuze 3-liter Nettuno-V6 die door Maserati zelf is ontwikkeld. In dit geval levert de motor echter 730 pk en 730 Nm aan koppel! Een vermogen dat exclusief naar de achterste slicks wordt gestuurd via een sequentiële 6-versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel.



62 exemplaren, reeds uitverkocht

Qua veiligheid kan het model rekenen op carbonkeramische remschijven en, indien die niet zouden volstaan, een rolkooi en een 6-puntsharnas, beide goedgekeurd door de FIA. Zoals beloofd bij zijn aankondiging in juli 2022, worden er slechts 62 exemplaren gebouwd, hetzelfde aantal als de legendarische Maserati MC12. En net als bij die MC12 hebben alle 62 exemplaren van de MCXtrema al een eigenaar gevonden, zelfs nog voor de start van de productie.




Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km