Mercedes-AMG GT: daar gaan we weer!

De tweede generatie Mercedes-AMG GT heeft nog steeds een biturbo-V8 zonder hybridisering, maar hij wint wel aan praktisch gemak.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 21 augustus 2023
  • Lancering

Tijdens de Monterey Car Week heeft Mercedes de tweede generatie van de AMG GT onthuld. Je zou hem kunnen benoemen als de coupéversie van de nieuwe SL. Natuurlijk is hij sportiever, maar de AMG GT is ook praktischer geworden. Net als zijn cabriobroertje wordt deze tweede generatie namelijk een 2+2. Mercedes laat echter weten dat deze twee extra zitplaatsen maar geschikt zijn voor personen tot 1,5 m groot.

Praktischer

Aan boord zien we dezelfde lay-out als in de SL, inclusief het verticale centrale aanraakscherm van 11,9 inch en de digitale tellers van 12,3 inch. De koffer is toegankelijk via een grote klep en is voortaan 321 liter groot, of zelfs 675 liter met de achterzetels plat. Het is niet gelogen als we de nieuwe AMG GT praktischer noemen!



Tot 585 pk en 800 Nm dankzij een biturbo-V8

Onder de motorkap van deze AMG GT zit dezelfde motor als in de SL: een 4 liter-V8 met twee turbo's, gekoppeld aan een 9-trapsautomaat. Er worden twee versies van deze motor aangeboden: de AMG GT 55 levert 476 pk, 700 Nm aan koppel, een sprint van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 295 km/u. De AMG GT 63 heeft dan weer 585 pk en 800 Nm ter beschikking, waarmee hij de 100 km/u bereikt in 3,2 seconden en een topsnelheid haalt van 315 km/u. In beide gevallen legt de Duitse sportcoupé 1,97 ton op de weegschaal.



Meer dan één kunstje

Om de nieuwe AMG GT bijna net zo snel te maken als de Black Series van de vorige generatie, heeft Mercedes een aantal trucjes toegepast. Zo is er actieve aerodynamica aanwezig, een meesturende achteras en een 4Matic+-systeem van Mercedes, waarmee het vermogen verdeeld kan worden over de 4 willen of enkel tussen de achterwielen. Prijzen hebben we nog niet van deze nieuwe AMG GT, maar we vermoeden dat ze dichtbij die van de SL zullen liggen, die rond de 170.000 euro kost voor de SL 55 en zo'n 200.000 euro voor de SL 63.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

De compacte Jeep krijgt vierwielaandrijving in combinatie met de Mild Hybrid 48V-technologie van Stellantis.

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat maakt zich op voor een grootschalig modellenoffensief en geeft al een kleine vooruitblik aan de hand van 5 verschillende conceptcars, allemaal met wat Panda-DNA.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

De MG3 krijgt een nieuw gezicht en wordt nu in heel Europa verkocht met een hybride aandrijflijn van 143 kW (194 pk) en 425 Nm, maar dat is nog niet alles...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 53.990
2019
105.433 km