Officieel: Alpine A110 R, van de Formule 1 naar de weg!

Alpine stelde ons voor om in avant-première de meest radicale in het A110-gamma te ontdekken. We vertellen je er alles over!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 04 oktober 2022
  • Lancering

Voordat het zich overgeeft aan de wereld van de elektrische SUV, stelde Alpine ons voor om in avant-première de meest radicale A110 ooit te ontdekken! En wanneer we voor de neus van het beest staan, kunnen we met eigen ogen vaststellen dat het merk geen half werk geleverd heeft: motorkap, dak, achterruit, diffuser, velgen, voorbumper en zelfs de kuipzetels zijn nieuw! Alleen de motor is niet gewijzigd. Die levert nog steeds 300 pk en een koppel van 340 Nm. Deze Alpine tikt de 100 km/u echter aan in amper 3,9 seconden en haalt een topsnelheid van 285 km/u!


Lichter

Dat deze A110 R sneller gaat dan zijn broers, heeft hij in eerste instantie te danken aan zijn gewicht. Hij verloor 34 kg ten opzichte van de 'S' voor een totaal van 1.082 kg. Alle nieuwe onderdelen zijn dan ook van koolstofvezel, van het dak tot de velgen! Dat laatste alleen al bespaart 12,5 kg. Ze hebben ook een ander ontwerp aan de voor- en achterkant om de luchtweerstand te minimaliseren en de koeling van de 320 mm grote schijven te verbeteren.

Aerodynamischer 

Het Franse merk heeft aan de aerodynamica gewerkt samen met het Formule 1-team! De achterspoiler is identiek aan die van de S, maar zijn andere montage en gecorrigeerde hoek zorgen voor 29 kg extra neerwaartse druk! De nieuwe splitter vooraan zorgt dan weer voor 14 kg extra downforce. Deze A110 R heeft ook een nieuwe vlakke bodem en een chassis dat 10 mm lager is dan dat van de 'S'. Hij kan nog 10 mm extra omlaag dankzij een nieuwe ophanging. Net als op een racewagen is die voorzien van een ring waarmee je in 20 kliks de compressie en het uitveren kan regelen.


Radicaler! 

De Franse bolide is niet enkel tegen het asfalt gekleefd door zijn aerodynamica, maar hij is ook voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks. Andere verbeteringen zijn een 3D-geprint, kleploos uitlaatsysteem om de viercilinder meer karakter te geven. In het interieur is, om nog een paar gram extra te besparen en de rijervaring te verbeteren, geen veiligheidsgordel aanwezig. Beide kuipzetels zijn wel standaard uitgerust met een zespuntsgordel! Deze A110 R komt op de markt in Blue Racing Mat, dezelfde kleur als de F1-bolides van het merk! Dat geeft perfect de intenties weer van deze versie die nu al bij de dealer verkrijgbaar is. Hij moest radicaal zijn, deze A110 R, en daar is hij zonder twijfel in geslaagd!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km