Peugeot e-2008: ingeplugd

De nieuwe Peugeot 2008 krijgt niet alleen een make-over, maar ook een elektrische versie. Enkele maanden na de lancering van de compacte SUV volgt de e-2008.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2019
  • Toekomst

Peugeot e-2008: ingeplugd

De nieuwe Peugeot 2008 staat op hetzelfde platform als de nieuwe 208, en zet ook een stap naar elektromobiliteit. Daarmee wordt de e-2008 een rivaal voor de Hyundai Kona EV en Kia e-Niro. De aandrijflijn neemt hij uiteraard over van de e-208. De elektromotor is dus 100 kW sterk (136 pk) en produceert 260 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 50 kWh. Daardoor zet deze e-2008 zich tussen de versies met 39 en 64 kWh van de Koreaanse concurrenten. Peugeot geeft een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van het laadvermogen.

Peugeot e-2008: ingeplugd

Praktisch

De batterij is volledig geïntegreerd in de vloer, omdat de nieuwe 2008 al van bij het begin rekening hield met een elektrische versie. Daardoor zijn het interieur en de koffer even groot als in de versies met verbrandingsmotor. Met 434 liter is de e-2008 dus ruimer dan de Hyundai Kona EV, die het met 332 liter doet. De Fransman komt in de buurt van de iets ruimere Kia e-Niro (451 liter).

Peugeot e-2008: ingeplugd

Rijbereik

De batterij van 50 kWh zorgt volgens de WLTP-cyclus voor een rijbereik van 310 kilometer. Dat is 30 kilometer minder dan de e-208. Peugeot zegt dat laden aan een gewoon stopcontact 16 uur duurt, aan een wallbox heb je tussen 5 en 7u30 nodig (enkelfasig 7,4 kW of driefasig 11 kW met optionele lader van 11 kW). Aan snelladers van 100 kW zou je 80 procent van het batterijniveau moeten kunnen laden in 30 minuten.

Peugeot e-2008: ingeplugd

Specifieke details

De Peugeot e-2008 krijgt dus geen eigen koetswerk, maar wel specifieke details, zoals een “e”-logo p de voorvleugels en kofferklep, een radiatorrooster met horizontale lijnen in koetswerkkleur en exclusieve zetels in grijs alcantara op de e-2008 GT.

Peugeot e-2008: ingeplugd
Peugeot e-2008: ingeplugd

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km