Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

VROOM.be kroop in de huid van een consultant, een verkoper of een architect die kilometers vreet op weg naar zijn klanten. Is dat haalbaar met een elektrische auto?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 01 juli 2022
  • Elektrisch
  • 12.630 weergaven

Wanneer we vertrekken in Bornem, aan de rand van Antwerpen, geven we Nancy in als bestemming. Laten we zeggen dat onze eerste klant van de dag een Fransman is. Net over de grens... en we rijden naar een eerste grote bouwplaats!





Bedankt Tesla!

Op weg naar Nancy is een tussenstop niet nodig, onze BMW iX toont een rijbereik van 630 km! Na 433,5 km komen we aan. Dankzij een paar omwegen, maar met het in acht nemen van de snelheidsbeperkingen, houdt de Duitse auto nog maar 14% over bij een gemiddeld verbruik van 20.7 kWh. Gelukkig staan er ter plekke een groot aantal voor iedereen toegankelijke Tesla Superchargers op ons te wachten! 21 minuten en 51 kWh later is de batterij van de iX voor 60% gevuld, meer dan genoeg om naar onze tweede fictieve klant in Luxemburg te rijden.





's Nachts opladen

Na een lange dag is het tijd om naar huis te gaan. Helaas is de resterende actieradius van de iX wat nipt om de laatste 190 km af te leggen. We moeten 's nachts, halverwege de reis, een stop maken bij het Ionity station in Wellin. Op dit uur van de dag is er niemand. Het laden verloopt vlot en in 28 minuten heeft onze BMW 67 kWh geladen, van 19% naar 76%.





Nieuwe dag, nieuwe 'klanten'!

Na een passage in Waals-Brabant om onze eigen batterijen weer op te laden, rijden we de volgende dag richting Bergen. Opnieuw laden we halverwege bij Ionity in Roeulx. Er zijn 4 plaatsen beschikbaar, 2 zijn bezet en kort na onze aankomst plugt iemand in op het laatste beschikbare laadpunt. Extra plaatsen zouden geen overbodige luxe zijn. Gelukkig, en net als de vorige dag, zijn de installaties efficiënt. We laden 66 kWh en 51% van de batterij in 32 minuten.





Nog één allerlaatste keer laden

Na Charleroi en vervolgens Brussel gepasseerd te zijn, was het tijd om naar Bornem terug te keren. Nog één keer laden is daarvoor noodzakelijk. We komen aan bij FastNed in het noorden van de hoofdstad met 15% van de batterijcapaciteit. Er is veel plek om te laden en het gaat snel. 13 minuten en 42 seconden later hebben we 33 kWh 'bijgetankt', met een batterij die voor 44% gevuld is. Uiteindelijk doorkruisten we België, en nog nog iets verder, en weer terug, voor een totaal van 1.272 km in twee dagen.

Hoeveel kost het?

Zonder rekening te houden met de abonnementen op de verschillende netwerken, kostte onze 1.272 km in totaal € 192.30 aan stroom. Als we besluiten voor de premium diensten te kiezen, zouden we € 84,77 voor elektriciteit hebben betaald plus € 42,97 per maand! Ter vergelijking: dezelfde 1.272 km zou € 200 gekost hebben in een X5 40d met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km en rekening houdend met een liter diesel aan ongeveer € 2,10.





Tijd is geld!

Maar tijd is ook geld! In totaal stopten we 4 keer en besteedden we 1h35 aan het opladen van onze elektrische SUV. Daarbij hoefden we nooit te wachten tot er een oplaadpunt beschikbaar was. In de praktijk is het ongetwijfeld mogelijk wat tijd te winnen door tijdens een afspraak ook bij een klant te laden. Maar als je kilometers maalt, zijn stops bij snelladers onvermijdelijk. Je moet van die tijd gebruik maken om je computer boven te halen en te werken!





Is elektrisch echt voor iedereen weggelegd? 

Is het mogelijk voor een consultant, verkoper of architect die tienduizenden kilometers per jaar aflegt om voor een elektrische auto te kiezen? Natuurlijk wel! Maar dan ken je maar beter de locaties van de snellaadstations op je route en vergeet je je laptop niet...





Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:  

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km