Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

VROOM.be kroop in de huid van een consultant, een verkoper of een architect die kilometers vreet op weg naar zijn klanten. Is dat haalbaar met een elektrische auto?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 01 juli 2022
  • Elektrisch

Wanneer we vertrekken in Bornem, aan de rand van Antwerpen, geven we Nancy in als bestemming. Laten we zeggen dat onze eerste klant van de dag een Fransman is. Net over de grens... en we rijden naar een eerste grote bouwplaats!





Bedankt Tesla!

Op weg naar Nancy is een tussenstop niet nodig, onze BMW iX toont een rijbereik van 630 km! Na 433,5 km komen we aan. Dankzij een paar omwegen, maar met het in acht nemen van de snelheidsbeperkingen, houdt de Duitse auto nog maar 14% over bij een gemiddeld verbruik van 20.7 kWh. Gelukkig staan er ter plekke een groot aantal voor iedereen toegankelijke Tesla Superchargers op ons te wachten! 21 minuten en 51 kWh later is de batterij van de iX voor 60% gevuld, meer dan genoeg om naar onze tweede fictieve klant in Luxemburg te rijden.





's Nachts opladen

Na een lange dag is het tijd om naar huis te gaan. Helaas is de resterende actieradius van de iX wat nipt om de laatste 190 km af te leggen. We moeten 's nachts, halverwege de reis, een stop maken bij het Ionity station in Wellin. Op dit uur van de dag is er niemand. Het laden verloopt vlot en in 28 minuten heeft onze BMW 67 kWh geladen, van 19% naar 76%.





Nieuwe dag, nieuwe 'klanten'!

Na een passage in Waals-Brabant om onze eigen batterijen weer op te laden, rijden we de volgende dag richting Bergen. Opnieuw laden we halverwege bij Ionity in Roeulx. Er zijn 4 plaatsen beschikbaar, 2 zijn bezet en kort na onze aankomst plugt iemand in op het laatste beschikbare laadpunt. Extra plaatsen zouden geen overbodige luxe zijn. Gelukkig, en net als de vorige dag, zijn de installaties efficiënt. We laden 66 kWh en 51% van de batterij in 32 minuten.





Nog één allerlaatste keer laden

Na Charleroi en vervolgens Brussel gepasseerd te zijn, was het tijd om naar Bornem terug te keren. Nog één keer laden is daarvoor noodzakelijk. We komen aan bij FastNed in het noorden van de hoofdstad met 15% van de batterijcapaciteit. Er is veel plek om te laden en het gaat snel. 13 minuten en 42 seconden later hebben we 33 kWh 'bijgetankt', met een batterij die voor 44% gevuld is. Uiteindelijk doorkruisten we België, en nog nog iets verder, en weer terug, voor een totaal van 1.272 km in twee dagen.

Hoeveel kost het?

Zonder rekening te houden met de abonnementen op de verschillende netwerken, kostte onze 1.272 km in totaal € 192.30 aan stroom. Als we besluiten voor de premium diensten te kiezen, zouden we € 84,77 voor elektriciteit hebben betaald plus € 42,97 per maand! Ter vergelijking: dezelfde 1.272 km zou € 200 gekost hebben in een X5 40d met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km en rekening houdend met een liter diesel aan ongeveer € 2,10.





Tijd is geld!

Maar tijd is ook geld! In totaal stopten we 4 keer en besteedden we 1h35 aan het opladen van onze elektrische SUV. Daarbij hoefden we nooit te wachten tot er een oplaadpunt beschikbaar was. In de praktijk is het ongetwijfeld mogelijk wat tijd te winnen door tijdens een afspraak ook bij een klant te laden. Maar als je kilometers maalt, zijn stops bij snelladers onvermijdelijk. Je moet van die tijd gebruik maken om je computer boven te halen en te werken!





Is elektrisch echt voor iedereen weggelegd? 

Is het mogelijk voor een consultant, verkoper of architect die tienduizenden kilometers per jaar aflegt om voor een elektrische auto te kiezen? Natuurlijk wel! Maar dan ken je maar beter de locaties van de snellaadstations op je route en vergeet je je laptop niet...





Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:  

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km