Renault
De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.
De Jaguar XK120 is een echt icoon van de jaren ‘50. Nadat hij door Thornley Kelham onder handen genomen is, wordt hij straffer dan ooit, bijna ‘cartoonesk’!
Thornley Kelham is geen beginneling. Hij heeft heel wat ervaring met het restaureren en tunen van oldtimers. Om vanuit die ervaring de legendarische Jaguar XK120 helemaal up-to-date te brengen, was maar een kleine stap. In tegenstelling tot de Austin-Healey ‘By Caton’, die trouw blijft aan de originele stijl, krijgt deze Jaguar vormen die stevig afwijken van het oorspronkelijke model.
Eigenlijk wou de maker de lijnen extra benadrukken, en ‘overdrijven’ door welvingen toe te voegen waar mogelijk, en door de achterkant langer te maken, de wielkasten op te blazen en de daklijn te verlagen. De ‘racy’ look wordt nog benadrukt door de het ontbreken van chroom en bumpers. Op die manier wordt de XK120 sportiever dan ooit, ook al zullen de de puristen de klassieke elegantie van de originele uitvoering missen.
Thornley Kelham wilde van deze XK120 ‘European’ een racewagen maken, naar het voorbeeld van de Lightweight-versie van de E-Type. Dat uit zich niet enkel in de gespierde look, maar ook op technisch vlak. De XK zescilinder blijft behouden, maar zijn cilinderinhoud stijgt van 3,4 liter naar 3,8 liter, terwijl de 2 SU carburateurs vervangen worden door een moderne rechtstreekse inspuiting.
Een scherpere nokkenas helpt ook om het blok 340 pk te doen uitbraken! Uiteraard kan de rest van het technische gedeelte niet achterblijven, met een ophanging met dubbele draagarmen op de vier wielen, een vijfbak en zelfs een sperdifferentieel! Het resultaat wijkt dan ook sterk af van de starre achteras en bladveren van het origineel...
De XK120 is een schitterende auto, maar zijn interieur is eerder spartaans. Thornley Kelham wilde daar iets aan doen, met een betere rijpositie en alle moderne comfort: elektrisch bedienbare ramen, airco en zelfs een bluetooth-verbinding! Het interieur wordt afgewerkt met Connollyleer en een verbeterd dashboard.
Voor zo’n magische cocktail vraagt Thornley Kelham 550.000 pond, of meer dan 660.000 euro! En daar moet je ook nog de prijs van een donorauto bijtellen…
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.
Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.
De designstudie vloeide uit de pen van Michal Maurer, Vice President Style bij Porsche. VROOM.be kon hem enkele vragen stellen.
Hun aantal stijgt van 1.000 naar 3.000!