Restomod: deze straffe Jaguar kan moderne GTI’s doen zweten!

De Jaguar XK120 is een echt icoon van de jaren ‘50. Nadat hij door Thornley Kelham onder handen genomen is, wordt hij straffer dan ooit, bijna ‘cartoonesk’!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 april 2022
  • Straf

Thornley Kelham is geen beginneling. Hij heeft heel wat ervaring met het restaureren en tunen van oldtimers. Om vanuit die ervaring de legendarische Jaguar XK120 helemaal up-to-date te brengen, was maar een kleine stap. In tegenstelling tot de Austin-Healey ‘By Caton’, die trouw blijft aan de originele stijl, krijgt deze Jaguar vormen die stevig afwijken van het oorspronkelijke model.

Eigenlijk wou de maker de lijnen extra benadrukken, en ‘overdrijven’ door welvingen toe te voegen waar mogelijk, en door de achterkant langer te maken, de wielkasten op te blazen en de daklijn te verlagen. De ‘racy’ look wordt nog benadrukt door de het ontbreken van chroom en bumpers. Op die manier wordt de XK120 sportiever dan ooit, ook al zullen de de puristen de klassieke elegantie van de originele uitvoering missen. 

Een XK120 Lightweight!

Thornley Kelham wilde van deze XK120 ‘European’ een racewagen maken, naar het voorbeeld van de Lightweight-versie van de E-Type. Dat uit zich niet enkel in de gespierde look, maar ook op technisch vlak. De XK zescilinder blijft behouden, maar zijn cilinderinhoud stijgt van 3,4 liter naar 3,8 liter, terwijl de 2 SU carburateurs vervangen worden door een moderne rechtstreekse inspuiting. 

Een scherpere nokkenas helpt ook om het blok 340 pk te doen uitbraken! Uiteraard kan de rest van het technische gedeelte niet achterblijven, met een ophanging met dubbele draagarmen op de vier wielen, een vijfbak en zelfs een sperdifferentieel! Het resultaat wijkt dan ook sterk af van de starre achteras en bladveren van het origineel...

Modern comfort 

De XK120 is een schitterende auto, maar zijn interieur is eerder spartaans. Thornley Kelham wilde daar iets aan doen, met een betere rijpositie en alle moderne comfort: elektrisch bedienbare ramen, airco en zelfs een bluetooth-verbinding! Het interieur wordt afgewerkt met Connollyleer en een verbeterd dashboard.

Stevig prijskaartje

Voor zo’n magische cocktail vraagt Thornley Kelham 550.000 pond, of meer dan 660.000 euro! En daar moet je ook nog de prijs van een donorauto bijtellen…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Thornley Kelham Ltd.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km