Scoop: Mercedes EQS, van 400 naar 800 V in 2025!

Mercedes zou van de facelift van de EQS gebruik maken om het elektrische topmodel uit te rusten met een 800 V-batterij en in eigen huis ontworpen motoren.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 februari 2024
  • Toekomst

Voordat de 'EQ'-benaming verdwijnt uit het Mercedes-gamma, krijgt het huidige elektrische gamma van de constructeur nog een facelift. Updates die volgend jaar logischerwijs beginnen met het vlaggenschip EQS, dat ook als eerste werd gelanceerd van de unieke elektrische modellen. Deze tijdlijn wordt nu bevestigd door onze spionagefotografen, die al een gecamoufleerd exemplaar van de elektrische luxeberline hebben kunnen spotten vlakbij het hoofdkwartier van het merk. Een facelift die blijkbaar synoniem staat voor veel meer dan alleen een cosmetische update...

Lichte cosmetische wijzigingen...

De ultra-aerodynamische druppelvorm van de Duitse berline zal niet veranderen, maar zijn neus zou wel een opfriskuur moeten krijgen. Net als de achterzijde, maar gezien het maar kleine beetje camouflage op het testmodel dat onze spionnen hebben gespot, zullen de veranderingen eerder licht zijn. Interessanter zijn echter niet de uiterlijke wijzigingen, maar wel wat er zich onderhuids afspeelt!

... maar grote technische verbeteringen!

Er gaan namelijk geruchten dat de EVA2-architectuur van de huidige EQE en EQS van deze facelift zou gebruik maken om van 400 naar 800 V over te schakelen! Dat betekent meer efficiëntie en nog snellere laadtijden. De motoren, die momenteel door Valeo worden gebouwd, zouden dan weer worden vervangen door in eigen huis ontworpen units. Daarmee moet de Duitse luxeberline, die nu al meer dan 700 km autonomie haalt met een volle batterij, nog verder kunnen rijden, en vooral een pak sneller kunnen opladen dan het huidige maximum van 200 kW! De bevestiging wordt volgend jaar verwacht, wanneer de facelift officieel wordt voorgesteld.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km