Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Dit conceptmodel gaat vooraf aan de eerste elektrische auto van Seat. Het model deelt zijn technische fundamenten met de Volkswagen I.D. en moet meer dan 400 kilometer kunnen rijden op één laadbeurt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 maart 2019
  • Elektrisch

Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Op het salon van Genève laat Seat niet alleen de Minimo-vierwieler zien. Er staat ook nog een ander elektrisch conceptmodel, maar een formaat groter. De el-Born, genoemd naar een iconische wijk in Barcelona, is de voorbode van Seats eerste elektrische auto. Het productiemodel moet in 2020 op de markt komen.

Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden
Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Seat “I.D.”

Technisch is dit conceptmodel (en dus ook de productieversie die ervan wordt afgeleid) gebaseerd op het nieuwe modulaire MEB-platform voor elektrische Volkswagens. Dat platform zal eind dit jaar debuteren op de VW I.D. Ook deze Seat el-Born staat wat hoger op de poten en lijkt richting monovolume te lonken.

Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Meer dan 400 kilometer

De batterij is 62 kWh sterk en moet een rijbereik opleveren van 420 kilometer. Een warmtepomp moet ervoor zorgen dat het rijbereik in de winter niet te sterk daalt. Het conceptmodel is compatibel met snelladers tot 100 kW, waardoor de el-Born op 42 minuten tijd 80 procent moet kunnen bijladen.

Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Sportief

De elektromotor van 150 kW (204 pk) moet hem sportief doen rijden, met een sprint naar 100 km/u in 7,5 seconden. Met dat vermogen vormt hij ook een alternatief voor de recente Kia e-Niro en Hyundai Kona EV.

Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden
Seat el-Born is Spaanse visie op elektrisch rijden

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km