Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
Onlangs toonden we je de lijst met de populairste elektrische modellen in België in 2022, aan de hand van de statistieken van Febiac. Nu krijgen we via Jato Dynamics een zicht op de populairste elektrische modellen voor de hele Europese markt.
En ook daarin staat Tesla op nummer één met de Model Y. Het model domineert afgetekend de Europese markt van de elektrische auto’s in 2022, met meer dan 137.000 inschrijvingen. De sterke verkoopstijging (+424 % in vergelijking met 2021) is blijkbaar ook wat ten nadele van zijn berline-broer, de Tesla Model 3. Maar terwijl het aantal inschrijvingen van die laatste met 35% daalt ten opzichte van 2021, blijft het wel de tweede meest verkochte elektrische auto in Europa, met 91.475 inschrijvingen.
Na het Amerikaanse duo vinden we de Volkswagen ID.4 en de Fiat 500 terug, met elk ongeveer 67.000 inschrijvingen. De Volkswagen ID.3 (met 24% minder geleverde exemplaren dan in 2021) vervolledigt de top 5. Verder in de top 10 van de meest ingeschreven nieuwe modellen zien we de Skoda Enyaq, Dacia Spring, Peugeot 208, Hyundai Kona en de Kia Niro.
1. Tesla Model Y: 137.052 inschrijvingen
2. Tesla Model 3: 91.475 inschrijvingen
3. Volkswagen ID.4: 67.490 inschrijvingen
4. Fiat 500: 66.198 inschrijvingen
5. Volkswagen ID.3: 53. 015 inschrijvingen
6. Skoda Enyaq: 49.566 inschrijvingen
7. Dacia Spring: 48.535 inschrijvingen
8. Peugeot 208: 46.616 inschrijvingen
9. Hyundai Kona: 41.226 inschrijvingen
10. Kia Niro: 38.522 inschrijvingen
Bron: Jato Dynamics
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...