Vergeten concept: Alfa Romeo Tipo 103, de auto die alles had kunnen veranderen

Beeld je eens Alfa Romeo in als een merk gespecialiseerd in kleine stadsautootjes. Klinkt dat vreemd? Toch was het ooit bijna zo ver gekomen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 december 2020
  • Divers

Na de oorlog begrepen autoconstructeurs al snel dat ze om te overleven wagens moesten bouwen die betaalbaar waren met de beperkte middelen van de bevolking. Alfa Romeo had de boodschap begrepen en ruilde vanaf het begin van de jaren ‘50 zijn wellustige vooroorlogse machines in voor kleine sportieve modellen.

Vroege plannen voor een mini-Alfa

Vanaf 1955 wou het merk nog verder gaan: het succes van de Fiat 500 en 600 op de thuismarkt bracht het merk ertoe een studie te lanceren voor een stadswagen met voorwielaandrijving. Door de enorme kosten van zo’n ontwikkeling besliste de directie (die was samengesteld uit regeringsleden) al snel om het idee te laten varen. Er werd een andere oplossing gekozen: de productie van de Renault Dauphine onder licentie…

Mini als inspiratie?

In 1959 gooide een nieuwe gebeurtenis alles weer door elkaar: de lancering van de Mini, die een immens succes werd. Alfa Romeo besliste op dat moment zijn project voor een stadswagen onder de Giulietta weer op te rakelen. Technisch gezien moest hij erg modern worden: voorwielaandrijving, een dwars ingeplante viercilinder met dubbele nokkenas, een cilinderinhoud van één liter en 49 pk. Eind 1962 werd het eerste prototype op de weg gebracht en de resultaten waren overtuigend: een gewicht van nauwelijks meer dan 700 kilo en een topsnelheid die in de buurt kwam van de 140 km/u waren uitstekende troeven.

Niet helemaal vergeten conceptcar

De directie werd alweer afgeschrikt door de nodige investeringen en besliste om opnieuw geen vervolg te geven aan het project. De Tipo 103 werd echter niet helemaal vergeten: Alfa Romeo gebruikte hem tien jaar later als basis voor de ontwikkeling van zijn Alfasud. En naar verluidt zou Renault veel inspiratie bij dit model hebben gehaald voor het ontwerp van zijn R8.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km