Volgende BMW 3-Reeks wordt vooral elektrisch

Hoewel de Beiers nog geen afstand nemen van de verbrandingsmotor…

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 21 oktober 2021
  • Toekomst
  • 8.045 weergaven

De volgende generatie van de BMW 3-Reeks mag de gloednieuwe NK-architectuur (voor “Neue Klasse” of Nieuwe Klasse) inwijden, die heel sterk is afgestemd op elektrische aandrijving. Door de grote flexibiliteit van het platform en de packaging van EV’s kan dit NK-platform worden gebruikt voor zowat het hele BMW-gamma, van modellen vergelijkbaar met de 1-Reeks tot en met de 7-Reeks, en zowel berlines als SUV’s. Het is ook heel eenvoudig om modellen te maken met voor-, achter- of vierwielaandrijving. De architectuur gebruikt net zoals het huidige CLAR-platform dat BMW voor alle modellen van de 3-Reeks tot de X7 gebruikt een combinatie van staal, aluminium en koolstofvezel voor een optimaal compromis tussen een laag gewicht en een grote stijfheid.

2025

De nieuwe 3-Reeks zou in 2025 op de markt komen, zo vertelde R&D-baas Frank Weber aan het magazine Autocar, en tegen 2030 zou de helft van de BMW-inschrijvingen van EV’s komen. De constructeur zou sterk inzetten op elektrische aandrijving dankzij dit nieuwe platform, met een vlakke vloerplaat.

BMW heeft de ontwikkeling en productie van elektromotoren in eigen handen genomen en valt dus niet terug op externe leveranciers. De batterijen zouden nog klassieke NMC-chemie gebruiken en de Beiers gaan ervan uit dat de technologie voor vastestofbatterijen nog zeker tien jaar op zich zal laten wachten.

Nog steeds verbrandingsmotoren

Weber stelt de fans van BMW’s verbrandingsmotoren meteen gerust: ook de modellen van de Neue Klasse zullen nog steeds met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn, al komt de nadruk daarbij vooral te liggen op (plug-in) hybrides. Of we nog zes- en achtcilinders moeten verwachten, is minder duidelijk. Vast staat wel dat er nog steeds sportieve M-versies zullen komen, maar BMW verklapt nog niet of die elektrisch, ‘fossiel’ of de twee naast elkaar zullen zijn.

De architectuur is ook klaar voor waterstofaandrijving, omdat BMW verwacht dat China in de toekomst sterker op die technologie zal gaan inzetten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km