Mitsubishi
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Die maakt deel uit van de nieuw opgerichte PowerCo afdeling van de groep en moet vanaf 2025 jaarlijks batterijen leveren voor zo’n 500.000 elektrische voertuigen.
Volkswagen Group heeft de eerste steen gelegd van van zijn nieuwe batterijfabriek in het Duitse Salzgitter, en meteen ook een nieuw bedrijf opgericht om zijn batterij-activiteiten te groeperen: PowerCo. Salzgitter wordt in 2025 de eerste locatie voor eigen batterijcellen van de groep en moet jaarlijks voor zo’n 40 GWh aan batterijen produceren. Dat komt overeen met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar.
Maar het blijft niet enkel bij de fabriek in Salzgitter. PowerCo zal tegen 2030 in het totaal € 20 miljard investeren in zes fabrieken voor een totale productiecapaciteit van 240 GWh aan batterijcellen in Europa, goed voor 20.000 jobs. Daar komen waarschijnlijk ook nog fabrieken bij in de Verenigde Staten. Dat zal nodig zijn, want Volkswagen-CFO Arno Antlitz uitte enkele dagen geleden nog zijn vrees voor een tekort aan batterijcapaciteit voor de snel elektrificerende autosector.
De batterijen van PowerCo moeten groen geproduceerd worden, met groene stroom en een recyclagedoelstelling van meer dan 90% van de gebruikte grondstoffen. De productie van de batterijcellen moet ook goedkoper worden, VW spreekt over een besparing tot 50%. PowerCo zal trouwens niet enkel batterijen voor auto’s bouwen, er worden bijvoorbeeld ook energieopslagsystemen voor het stroomnet gepland.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Het is niet makkelijk om slechts 5 exemplaren te kiezen uit de vele concept cars die het merk al heeft voorgesteld. Maar deze exemplaren onderscheiden zich elk op hun eigen manier van de rest.
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.
Die offroader moet een uitdager worden voor de toekomstige elektrische versies van de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender.