MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Die maakt deel uit van de nieuw opgerichte PowerCo afdeling van de groep en moet vanaf 2025 jaarlijks batterijen leveren voor zo’n 500.000 elektrische voertuigen.
Volkswagen Group heeft de eerste steen gelegd van van zijn nieuwe batterijfabriek in het Duitse Salzgitter, en meteen ook een nieuw bedrijf opgericht om zijn batterij-activiteiten te groeperen: PowerCo. Salzgitter wordt in 2025 de eerste locatie voor eigen batterijcellen van de groep en moet jaarlijks voor zo’n 40 GWh aan batterijen produceren. Dat komt overeen met een capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar.
Maar het blijft niet enkel bij de fabriek in Salzgitter. PowerCo zal tegen 2030 in het totaal € 20 miljard investeren in zes fabrieken voor een totale productiecapaciteit van 240 GWh aan batterijcellen in Europa, goed voor 20.000 jobs. Daar komen waarschijnlijk ook nog fabrieken bij in de Verenigde Staten. Dat zal nodig zijn, want Volkswagen-CFO Arno Antlitz uitte enkele dagen geleden nog zijn vrees voor een tekort aan batterijcapaciteit voor de snel elektrificerende autosector.
De batterijen van PowerCo moeten groen geproduceerd worden, met groene stroom en een recyclagedoelstelling van meer dan 90% van de gebruikte grondstoffen. De productie van de batterijcellen moet ook goedkoper worden, VW spreekt over een besparing tot 50%. PowerCo zal trouwens niet enkel batterijen voor auto’s bouwen, er worden bijvoorbeeld ook energieopslagsystemen voor het stroomnet gepland.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.