Volkswagen Passat Variant: benzine, diesel en plug-inhybride

De 9e generatie Volkswagen Passat wordt enkel nog verkocht als break, maar je hebt wel nog een brede keuze aan verbrandingsmotoren en plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 31 augustus 2023
  • Lancering

Het is alweer een halve eeuw geleden dat de eerste Passat het levenslicht zag. Om dat te vieren, trekt Volkswagen het doek van de 9e generatie van het model als Variant. En dat is de enige versie van de Passat die nog overblijft, want de berline wordt niet meer gebouwd. De nieuwe Passat Variant is groter dan zijn voorganger, met een lengte van 4,92 m, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,5 m. Zijn wielbasis groeit ook met een flinke 5 cm, voor een totaal van 2,84 m, wat goed nieuws moet betekenen voor de zitruimte achterin en voor de koffer. Die laatste varieert nu van 690 tot 1.920 liter met de achterbank plat.



Meest comfortabele en technologisce Volkswagen Passat ooit

Maar Volkswagen heeft natuurlijk meer gedaan dan de Passat enkel wat uitrekken. Het merk heeft hem ook comfortabeler gemaakt, vooral dankzij verbeterde zetels en een dito adaptieve ophanging. De Duitser maakt ook een technologische sprong voorwaarts. Te beginnen met de buitenkant, waar het model optioneel de nieuwste generatie van de ledmatrixkoplampen IQ.Light krijgt, een technologie die ook te vinden is op de nieuwe Touareg en Porsche Cayenne. Het interieur van de Passat is ook vooruit gegaan op digitaal vlak. De indeling is vrij vergelijkbaar met die van de ID.7, met uitzondering van het digitale instrumentenpaneel, dat hier 10,25 inch meet. Het centrale aanraakscherm is standaard 12,9 inch groot, maar kan optioneel worden uitgebreid naar 15 inch.



Toch nog benzine- en dieselmotoren

Keuze genoeg onder de motorkap van deze 9e generatie Passat, want we krijgen maar liefst 8 verschillende motorisaties voorgeschoteld! De 1,5 liter-viercilinder eTSI-benzinemotor met milde hybridisatie levert 150 pk. Ook een 2 liter-turbobenzine is beschikbaar, met een vermogen van 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). De 2 liter-TDI bestaat dan weer in 3 versies: 90 kW (122 pk), 110 kW (150 pk) of 142 kW (193 pk). Merk op dat al deze motoren standaard worden gekoppeld aan een DSG-automaat en dat de krachtigste benzine- en dieselmotor vierwielaandrijving hebben.

2 plug-inhybrides met 100 km rijbereik

Naast deze 6 verbrandingsmotoren krijgt de Passat ook twee nieuwe plug-inhybride aandrijflijnen. Ze hebben allebei dezelfde verbrandingsmotor: een 1,5 liter-benzinemotor met 4 cilinders. Die wordt gekoppeld aan een kleine of een grotere elektromotor voor een totaal van 150 kW (204 pk) en 350 Nm of 200 kW (272 pk) en 400 Nm. Ongeacht zijn vermogen, krijgt de Passat plug-in een batterij van 19,7 kWh voor een elektrisch rijbereik tot 100 km. Ook snelladen tot 50 kW DC is mogelijk om hem weer vol te laden in 25 minuten. Bij een AC-laadpaal van maximaal 11 kW duurt het in het gunstigste geval zo'n 2 uur. Deze nieuwe generatie van de Duitse reisbreak wordt gelanceerd in het eerste kwartaal van 2024 met vier uitrustingsniveaus: Passat, Business, Elegance en R-Line.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Passat? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Passat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km