Testen

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 juni 2022
  • Nissan
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Overtuigende hybride aandrijflijn
  • Maximaal elektrisch rijden
  • Beperkt reëel verbruik
  • Dynamisch rijgedrag
  • Koffervolume ingeperkt
  • Geluidsisolatie verbrandingsmotor
  • Eerder stevige demping

Voor zijn tweede jeugd deed de Juke tot nu toe een beroep op een bijzonder beperkt motorenaanbod. Hoewel het wel mogelijk was om te kiezen tussen een handgeschakelde versnellingsbak en een bak met dubbele koppeling, kregen klanten sowieso een 1.0 liter driecilinder turbo-benzine met 114 pk onder de motorkap. Als alternatief biedt Nissan nu deze nieuwe geëlektrificeerde aandrijving aan.


Eerder E-Tech dan E-Power

Het ontwikkelingsteam dat verantwoordelijk is voor deze nieuwe hybride aandrijving overwoog om gebruik te maken van de E-Power technologie van Nissan, die vooral bij geëlektrificeerde modellen wordt toegepast in Japan. Maar hoewel Nissan die oplossing koos om zijn Qashqai te elektrificeren, ging Nissan uiteindelijk voor de door zijn partner Renault gebruikte E-Tech Hybrid-technologie voor de Juke. Deze oplossing wordt gezien als reactiever en beter geschikt voor het dynamische karakter van de Juke.

Renault en Nissan

De op het CMF-B platform van de Renault-Nissan Alliantie gebouwde Juke gebruikt de aandrijflijn van zijn neef, de Renault Captur E-Tech, in zijn eenvoudige 'hybride' en niet de plug-in hybride uitvoering (die variant is niet gepland voor de Juke). Nu ja, eenvoudig... dit is allesbehalve een basic micro-hybride...

In dit geval gaat het om een complexe aandrijflijn die door de Alliantie ontwikkeld werd om een maximale elektrische ervaring te bieden. Op technisch vlak omvat het pakket een 69 kW/94 pk sterke 1.6 liter benzinemotor en een door Nissan geleverde hoofdelektromotor (36 kW/39 pk). De hybride aandrijving wordt aangevuld met andere door Renault ontwikkelde modules: een tweede elektromotor van 15 kW/20 pk die dienst doet als starter-alternator, een 1.2 kWh grote batterij en een innovatieve versnellingsbak die dienstdoet als dirigent van dat alles. De versnellingsbak werkt zonder koppeling en heeft twee versnellingen voor de elektrische en vier versnellingen voor de verbrandingsmotor. Om in detail te begrijpen hoe het werkt, verwijzen we je naar onze focus op deze technologie. Maar onthou dat de Juke Hybrid ofwel in de elektrische stand gereden kan worden (hij start altijd in de elektrische stand), ofwel in de benzinestand (vooral bij constante snelheden op snelwegen), of met een combinatie van de twee. Het hybride systeem levert in dat geval een gecombineerd vermogen van 145 pk.

Koffer ingeperkt

Op praktisch vlak vormt de integratie van al deze technologie in de Juke geen belemmering voor zijn interieurruimte. Het plaatsaanbod voor de achterste passagiers van deze tweede generatie van de Juke is nog steeds ruimer dan dat van zijn voorganger.


De kofferruimte verliest echter een deel van zijn pluimen bij de elektrificatie. De 12 volt batterij moest uit de motorruimte verwijderd worden en kreeg een plek onder de dubbele koffervloer. Deze ruimte werd ook gekozen om plaats te bieden aan de hoogspanningsbatterij en zijn koelsysteem. Om betere prestaties te garanderen, gebruikt de Juke de watergekoelde batterij uit de Captur en niet de luchtgekoelde uit de Clio E-Tech Hybrid. Dit alles zorgt ervoor dat het beschikbare volume met 68 liter daalt in vergelijking met de Juke met verbrandingsmotor: 354 liter tegen 422 liter. In feite verdwijnt de hele ruimte onder de dubbele laadvloer. Maar het bovenste deel is nog redelijk bruikbaar.

Aerodynamica verfijnd

Voor de gelegenheid heeft Nissan in de windtunnel ook de aerodynamica van de Juke onder handen genomen. De achterspoiler en de luchtgeleiders zijn opnieuw ontworpen, terwijl aan de achteras een omkasting is toegevoegd om de luchtstroom onder het voertuig vloeiender te maken. Deze aanpassingen zullen ook aan de Juke met verbrandingsmotor toegevoegd worden voor het modeljaar 2023 (waardoor hij zijn gehomologeerde CO2-uitstoot met een paar gram kan verlagen), net als het nieuwe Nissan logo. De Juke Hybrid krijgt ook een nieuwe grille met een actief radiatorrooster dat de luchtstroom automatisch aanpast aan de koelbehoefte.

Behalve de ‘Hybrid’-logo's heeft de Juke Hybrid ook een zwarte strook waar de grille aansluit op de motorkap. Dat is de nieuwe signatuur voor de geëlektrificeerde modellen van Nissan. Hoe groter het zwarte vlak aan de voorkant, hoe meer geëlektrificeerd het model. Daarom heeft de Ariya, Nissans nieuwe 100% elektrische SUV, een geheel zwarte voorkant.

Heel eenvoudig

Terwijl het begrijpen van de precieze werking van de aandrijflijn van de Juke Hybrid voor sommigen ingewikkeld kan zijn, hoef je in de praktijk gelukkig niet alle details te kennen om van de voordelen te genieten. Bij het starten start de auto rustig in de elektrische modus. Hij vertrekt altijd met behulp van de elektromotor en de eerste elektrische versnelling blijft meestal ingeschakeld tot +/- 55 km/u.

Bij een vroege ochtendstart zal de verbrandingsmotor echter snel inschakelen en enkele ogenblikken op een 'relatief hoog' statisch toerental blijven. Dit verstoort duidelijk de rust aan boord. Maar dit kan verklaard worden door de noodzaak om de lambdasonde van het motorblok snel op temperatuur te brengen.

Maar verder maken de relatief grote batterij (1.2 kWh, voor een eenvoudige hybride van de grootte van de Juke is dat vrij royaal) en de elektromotoren het mogelijk om in de elektrische modus probleemloos in stedelijke omgevingen te rijden. Als de batterij vol is, kan je +/- 5 minuten rijden zonder de verbrandingsmotor te horen (met een EV-stand op het dashboard kan je het gebruik ervan maximaal forceren in de buurt van scholen, in woonwijken, etc.). De auto wisselt dan elektrische cycli die in het algemeen langer zijn (+/- 90 sec) af met cycli met de verbrandingsmotor aan (+/- 45 sec). Deze looptijden zijn natuurlijk variabel en afhankelijk van vele parameters. Maar laten we het erop houden dat het geëlektrificeerde deel van de Juke de overhand heeft in het stadsverkeer. Volgens interne tests van Nissan rijdt de Juke Hybrid in stedelijke omgevingen tot 80% van de tijd in de elektrische modus.


Dynamisch

Het goede nieuws is dat deze aandrijflijn ook met een dynamischer rijgedrag heel aangenaam is. De Juke is wendbaar en gaat vlak door de bocht (de demping is dan ook vrij stevig), waardoor hij best aangenaam rijdt voor een compacte SUV. En de prestaties van het hybride systeem, blijken voldoende (0 tot 100 km/u in 10,1 s) als dat nodig is, zonder explosief te zijn. De afwisseling van de verschillende versnellingen (er zijn tot 15 verschillende combinaties met het gebruik van de elektrische versnellingen en die voor de verbrandingsmotor) maakt het mogelijk een zekere mate van plezier te beleven bij stevige acceleraties, door het 'koffiemolen-effect van sommige andere hybrides achterwege te laten. Er is ook een Sport-stand op de Juke. Deze modus richt zich echter op het maximaliseren van de lading van de batterij, zodat die altijd voldoende opgeladen is om tijdens het accelereren een elektrische boost te geven.

e-Pedal Step

Tenslotte is er ook een 'e-Pedal Step' modus die uniek is voor de Juke. Als je als bestuurder liever niet uitrolt tijdens het afremmen, kan je deze stand kiezen via een knop. Het voertuig zal dan automatisch een vertraging toepassen. Maar dat blijft beperkt tot 0,15 g en met deze functie kan je niet genieten van one-pedal driving, zoals bij de Leaf het geval is. Op verzoek van klanten heeft Nissan besloten de mogelijkheid te behouden om stapvoets te rijden (tot 5 km/u) en de e-Pedal niet toe te passen om de auto helemaal tot stilstand te brengen.


Hoe zit het met het verbruik?

Dankzij de hybride technologie haalt de Juke een gecombineerd WLTP-verbruik van 5,0-5,2 l/100 km (114-118 g CO2/km). In de praktijk zagen we een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km aan het eind van onze twee lussen met een gevarieerd parcours in de Parijse voorsteden, van in totaal bijna 180 km. Dit alles zonder overdreven eco-rijden en ook met stukken snelweg.

Hoeveel kost hij?

Nissan biedt zijn Juke Hybrid in België aan in N-Connecta uitvoering, die al royaal uitgerust is. De vanafprijs bedraagt € 31.750, tegen € 28.620 voor de gelijkwaardige Juke met automaat. De Hybrid is ook verkrijgbaar in N-Design (€ 33.550), Tekna (€ 33.750) en in een beperkte lanceringseditie 'Première Edition' voor € 34.200.

Ons verdict

Nissan liegt niet wat de benaming van deze Juke betreft: in zijn hybride uitvoering krijgt het model een genereus geëlektrificeerde aandrijflijn. Die zorgt ervoor dat je maximaal elektrisch kan rijden, wat het verbruik ten goede komt, zonder daarbij afbreuk te doen aan het dynamische rijplezier dat de Juke biedt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan Juke? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Juke-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km