Testen

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

De populairste elektrische auto in Europa, de Nissan Leaf, krijgt steeds meer kapers op de kust. Die pakken tegenwoordig uit met grotere batterijen en meer rijbereik, en verlagen daarmee voor veel kopers de psychologische drempel om voor een elektrische auto te kiezen. Maar de Japanners willen zich natuurlijk de kaas niet van het brood laten eten…

  • Bervoets Wim
  • 09 juli 2019
  • Nissan
  • 1.473 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ruim interieur
  • Standaarduitrusting
  • Uitgebreid rijbereik
  • Flink hogere basisprijs
  • Rijpositie kan beter
  • Toegenomen gewicht

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

De kapers op de Japanse kust komen ook uit Azië. De tweede generatie Leaf, die tot nu toe alleen een batterij van 40 kWh kreeg en een WLTP-rijbereik van 270 kilometer, ziet steeds meer Koreaanse concurrenten opduiken. Die geven hun klanten de keuze uit twee batterijgroottes, en dus een beperkt of uitgebreid rijbereik.

Dat laatste flirt vaak met de psychologische grens van 400 kilometer, waardoor compactere elektrische auto’s een rijbereik hebben dat stilaan in de buurt komt van dat van compacte stadsauto’s. De Nissan Leaf met batterij van 62 kWh, die de marketingvriendelijkere naam ‘e+’ meekrijgt, mikt dus vooral op Koreaanse vijfzitters als de Hyundai Kona EV, Kia e-Niro en Kia e-Soul.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Vertel eens wat meer over die nieuwe batterij?

De Nissan Leaf e+ krijgt dus een grotere batterij, met een flink grotere capaciteit: 62 kWh. Die levert de Leaf een uitgebreider rijbereik op. In plaats van 270 kilometer in de 40 kWh-versie geraakt de Leaf e+ volgens de WLTP-cyclus in theorie 385 kilometer ver. De drempel van 400 kilometer haalt hij dus niet, in tegenstelling tot zijn Koreaanse concurrenten, maar met 385 kilometer kan je de laadbeurten toch al meer spreiden.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik
Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Hoe zit het met de laadtijden?

De geïntegreerde lader aan boord van de Leaf e+ is even sterk als die van de basisversie van de Leaf. Volledig opladen aan een wallbox duurt met de grotere batterij dus langer: Nissan spreekt over 11,5 uur. Snelladen kan in theorie wel dubbel zo krachtig: de Leaf e+ moet 100 kW aankunnen in plaats van 50 kW, waardoor je in theorie zowat een half uur nodig hebt om de batterij tot 80 procent vol te ‘tanken’. Nissan gebruikt wel nog steeds het ChaDeMo-netwerk, terwijl heel wat concurrenten gebruik maken van de CCS-standaard.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Heeft de Leaf e+ een andere elektromotor dan de basisversie?

Jazeker, een krachtigere: de elektromotor in de Leaf e+ is 217 pk en 340 Nm sterk, tegenover 150 pk en 320 Nm in de basisversie. Dat levert snellere acceleraties en een hogere topsnelheid op: de Nissan Leaf e+ gaat in 7,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 157 km/u, terwijl de 40 kWh-versie 7,9 seconden nodig heeft en doorgaat tot 144 km/u.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Hoe rijdt deze Leaf e+?

In de praktijk levert dat extra vermogen je niet veel voordeel op: de grotere batterij maakt de Leaf e+ in rijklare toestand zowat 160 kilogram zwaarder dan de basisversie. Het verschil zit vooral in wat vlottere hernemingen. De lage plaatsing van de batterij zorgt nog steeds voor een efficiënt en correct weggedrag. De ophanging ondervindt gelukkig weinig hinder van het extra gewicht, en het rijcomfort blijft daardoor gevrijwaard.

En dan is er natuurlijk nog het e-Pedal, Nissans manier om energie te recupereren tijdens het rijden. Je rijdt als het ware alleen met het gaspedaal: laat je dat los, dan kom je tot stilstand met regeneratieve en mechanische remkracht. Je kunt de mate van energierecuperatie niet instellen met peddels achter het stuur, maar je kunt het systeem wel uitschakelen en gewoon het klassieke rempedaal gebruiken.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Ziet de Leaf e+ er anders uit dan de basisversie?

Nee hoor: het verschil is beperkt tot een gekleurd biesje op de bumpers, en een opschrift als je de laadklep vooraan opent. Binnenin noteren we nog een nieuw infotainmentsysteem met touchscreen van 8 duim en uitgebreidere connectiviteitsfuncties, inclusief smartphone-app en deur-tot-deurnavigatie. Maar dat systeem is evengoed terug te vinden in de basis-Leaf met 40 kWh-batterij.

Aan de buitenkant oogt de Leaf e+ dus net als zijn minder krachtige versie als een ‘klassiekere’ Japanner dan de eerste generatie Leaf. Binnenin krijg je ook in de Leaf e+ een traditioneel Japans interieur, dat zakelijk en somber oogt en redelijk wat plastics gebruikt. De zitpositie is aan de hoge kant en het stuur is nog steeds niet verstelbaar in de diepte, maar de Leaf is best wel een ruimte auto.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Wat moet ik verder nog weten?

Dat Nissans ProPilot-systeem, een combinatie van een adaptieve cruise control met adaptieve rijstrookhulp en fileassistentie, ook in de Leaf e+ opduikt, op de hoogste uitvoering, Tekna. En dat de basis-Leaf, met 40 kWh-batterij, toch nog steeds een Acenta-instapversie krijgt. Die verlaagt de instapprijs van de Nissan Leaf naar € 36.540, maar heeft standaard maar een lader van 3,6 kW. Stip je in de optielijst het Comfort-pakket aan (€ 1.000), dan krijg je de lader van 6,6 kW die de andere Leaf-modellen ook hebben.

Hoeveel kost deze Nissan Leaf e+?

De Leaf e+ krijgt een basisprijs mee van € 45.000. Dat is € 6.410 meer dan een 40 kWh-Leaf in dezelfde uitvoering. De standaarduitrusting is in beide gevallen bijzonder uitgebreid, maar dat maakt wel dat de Leaf e+ een fikse prijsverhoging krijgt voor zijn extra rijbereik en vermogen. Toch houdt hij gelijke tred met zijn belangrijkste concurrenten: de Hyundai Kona EV vraagt € 37.999 voor de versie met batterij van 39,2 kWh, en € 44.999 voor de versie met batterij van 64 kWh. Idem voor de Kia e-Niro: € 37.690 en € 41.590.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Besluit?

De Leaf e+ is de versie van Nissans populaire elektrische auto die meer kopers over de streep moet – en ongetwijfeld ook zal – trekken. Hij weet immers de psychologische drempel van het rijbereik aanzienlijk te verlagen, zonder dat je daar toegevingen voor moet doen. Nu ja, de enige toegeving is het flink hogere prijskaartje. Daardoor stelt Nissan je voor de keuze: wil je een betaalbare elektrische auto, dan moet je genoegen nemen met een beperkter rijbereik. Wil je een comfortabele range, dan staat daar nog steeds een hogere prijs tegenover.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km