Testen

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

De populairste elektrische auto in Europa, de Nissan Leaf, krijgt steeds meer kapers op de kust. Die pakken tegenwoordig uit met grotere batterijen en meer rijbereik, en verlagen daarmee voor veel kopers de psychologische drempel om voor een elektrische auto te kiezen. Maar de Japanners willen zich natuurlijk de kaas niet van het brood laten eten…

  • Bervoets Wim
  • 09 juli 2019
  • Nissan
  • 3.369 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ruim interieur
  • Standaarduitrusting
  • Uitgebreid rijbereik
  • Flink hogere basisprijs
  • Rijpositie kan beter
  • Toegenomen gewicht

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

De kapers op de Japanse kust komen ook uit Azië. De tweede generatie Leaf, die tot nu toe alleen een batterij van 40 kWh kreeg en een WLTP-rijbereik van 270 kilometer, ziet steeds meer Koreaanse concurrenten opduiken. Die geven hun klanten de keuze uit twee batterijgroottes, en dus een beperkt of uitgebreid rijbereik.

Dat laatste flirt vaak met de psychologische grens van 400 kilometer, waardoor compactere elektrische auto’s een rijbereik hebben dat stilaan in de buurt komt van dat van compacte stadsauto’s. De Nissan Leaf met batterij van 62 kWh, die de marketingvriendelijkere naam ‘e+’ meekrijgt, mikt dus vooral op Koreaanse vijfzitters als de Hyundai Kona EV, Kia e-Niro en Kia e-Soul.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Vertel eens wat meer over die nieuwe batterij?

De Nissan Leaf e+ krijgt dus een grotere batterij, met een flink grotere capaciteit: 62 kWh. Die levert de Leaf een uitgebreider rijbereik op. In plaats van 270 kilometer in de 40 kWh-versie geraakt de Leaf e+ volgens de WLTP-cyclus in theorie 385 kilometer ver. De drempel van 400 kilometer haalt hij dus niet, in tegenstelling tot zijn Koreaanse concurrenten, maar met 385 kilometer kan je de laadbeurten toch al meer spreiden.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik
Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Hoe zit het met de laadtijden?

De geïntegreerde lader aan boord van de Leaf e+ is even sterk als die van de basisversie van de Leaf. Volledig opladen aan een wallbox duurt met de grotere batterij dus langer: Nissan spreekt over 11,5 uur. Snelladen kan in theorie wel dubbel zo krachtig: de Leaf e+ moet 100 kW aankunnen in plaats van 50 kW, waardoor je in theorie zowat een half uur nodig hebt om de batterij tot 80 procent vol te ‘tanken’. Nissan gebruikt wel nog steeds het ChaDeMo-netwerk, terwijl heel wat concurrenten gebruik maken van de CCS-standaard.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Heeft de Leaf e+ een andere elektromotor dan de basisversie?

Jazeker, een krachtigere: de elektromotor in de Leaf e+ is 217 pk en 340 Nm sterk, tegenover 150 pk en 320 Nm in de basisversie. Dat levert snellere acceleraties en een hogere topsnelheid op: de Nissan Leaf e+ gaat in 7,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 157 km/u, terwijl de 40 kWh-versie 7,9 seconden nodig heeft en doorgaat tot 144 km/u.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Hoe rijdt deze Leaf e+?

In de praktijk levert dat extra vermogen je niet veel voordeel op: de grotere batterij maakt de Leaf e+ in rijklare toestand zowat 160 kilogram zwaarder dan de basisversie. Het verschil zit vooral in wat vlottere hernemingen. De lage plaatsing van de batterij zorgt nog steeds voor een efficiënt en correct weggedrag. De ophanging ondervindt gelukkig weinig hinder van het extra gewicht, en het rijcomfort blijft daardoor gevrijwaard.

En dan is er natuurlijk nog het e-Pedal, Nissans manier om energie te recupereren tijdens het rijden. Je rijdt als het ware alleen met het gaspedaal: laat je dat los, dan kom je tot stilstand met regeneratieve en mechanische remkracht. Je kunt de mate van energierecuperatie niet instellen met peddels achter het stuur, maar je kunt het systeem wel uitschakelen en gewoon het klassieke rempedaal gebruiken.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Ziet de Leaf e+ er anders uit dan de basisversie?

Nee hoor: het verschil is beperkt tot een gekleurd biesje op de bumpers, en een opschrift als je de laadklep vooraan opent. Binnenin noteren we nog een nieuw infotainmentsysteem met touchscreen van 8 duim en uitgebreidere connectiviteitsfuncties, inclusief smartphone-app en deur-tot-deurnavigatie. Maar dat systeem is evengoed terug te vinden in de basis-Leaf met 40 kWh-batterij.

Aan de buitenkant oogt de Leaf e+ dus net als zijn minder krachtige versie als een ‘klassiekere’ Japanner dan de eerste generatie Leaf. Binnenin krijg je ook in de Leaf e+ een traditioneel Japans interieur, dat zakelijk en somber oogt en redelijk wat plastics gebruikt. De zitpositie is aan de hoge kant en het stuur is nog steeds niet verstelbaar in de diepte, maar de Leaf is best wel een ruimte auto.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Wat moet ik verder nog weten?

Dat Nissans ProPilot-systeem, een combinatie van een adaptieve cruise control met adaptieve rijstrookhulp en fileassistentie, ook in de Leaf e+ opduikt, op de hoogste uitvoering, Tekna. En dat de basis-Leaf, met 40 kWh-batterij, toch nog steeds een Acenta-instapversie krijgt. Die verlaagt de instapprijs van de Nissan Leaf naar € 36.540, maar heeft standaard maar een lader van 3,6 kW. Stip je in de optielijst het Comfort-pakket aan (€ 1.000), dan krijg je de lader van 6,6 kW die de andere Leaf-modellen ook hebben.

Hoeveel kost deze Nissan Leaf e+?

De Leaf e+ krijgt een basisprijs mee van € 45.000. Dat is € 6.410 meer dan een 40 kWh-Leaf in dezelfde uitvoering. De standaarduitrusting is in beide gevallen bijzonder uitgebreid, maar dat maakt wel dat de Leaf e+ een fikse prijsverhoging krijgt voor zijn extra rijbereik en vermogen. Toch houdt hij gelijke tred met zijn belangrijkste concurrenten: de Hyundai Kona EV vraagt € 37.999 voor de versie met batterij van 39,2 kWh, en € 44.999 voor de versie met batterij van 64 kWh. Idem voor de Kia e-Niro: € 37.690 en € 41.590.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Besluit?

De Leaf e+ is de versie van Nissans populaire elektrische auto die meer kopers over de streep moet – en ongetwijfeld ook zal – trekken. Hij weet immers de psychologische drempel van het rijbereik aanzienlijk te verlagen, zonder dat je daar toegevingen voor moet doen. Nu ja, de enige toegeving is het flink hogere prijskaartje. Daardoor stelt Nissan je voor de keuze: wil je een betaalbare elektrische auto, dan moet je genoegen nemen met een beperkter rijbereik. Wil je een comfortabele range, dan staat daar nog steeds een hogere prijs tegenover.

Getest: Nissan Leaf e+, meer rijbereik

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km