Testen

Test: Ford Bronco, wild paardje!

Het is zover: Europa kan eindelijk genieten van het getrappel van de Bronco, de andere legendarische Amerikaanse terreinwagen. Maar enkel in homeopathische doses. We leggen het uit.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 juni 2023
  • Ford
3,0
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Echte terreinwagen
  • Geluid van de V6
  • Charismatische look
  • Dak en deuren kunnen eraf
  • Standaarduitrusting
  • Hoge instapprijs
  • CO2-uitstoot
  • Verbruik in de praktijk
  • Windgeruis onderweg
  • Stevige demping

Net als de Jeep Wrangler, Land Rover Defender en de Mercedes G-Klasse is de Ford Bronco een avonturier in hart en nieren. Dat hij aan deze kant van de wereld minder bekend is, komt omdat het Amerikaanse icoon, geboren in 1966, nooit officieel is ingevoerd in Europa. Na een sabbatperiode van 25 jaar, maakte de Bronco zijn grote comeback in de VS in 2020. En nu kan je hem dus ook krijgen in Europa, om Fords nieuwe 'fun en avontuurlijk' marketingimago te onderstrepen aan deze kant van de wereld.



Beperkt aantal

We moeten echter opmerken dat de Bronco in een "strikt beperkte oplage" wordt ingevoerd naar Europa, omdat de Amerikanen niet willen dat zijn 2.7 V6 EcoBoost met een CO2-uitstoot van meer dan 300 g/km de gemiddelde uitstoot van het merkgamma niet te veel benadeelt in Europa. Maar als de verkoop van de elektrische modellen van Ford, zoals de Mustang Mach-E, Explorer en E-Tourneo Courier voldoende aanslaat, zou het jaarlijkse Bronco-quotum voor Europa ook geleidelijk kunnen stijgen.

Iconisch design

Voor zijn terugkeer onder de spotlight, blijft de Bronco 2023 trouw aan de stijlkenmerken van het origineel, dat in de jaren '70 furore maakte. We zien dus een kubusvormige look, korte overhangen, een opvallende grille en typische ronde lichten. Als goede avonturier heeft hij ook de nodige praktische details die op een terreinwagen moeten zitten, zoals sleepogen, grote trekhaken, enzovoort.

Plezier in open lucht

Maar de kers op de taart is wel de mogelijkheid om het dak van de Bronco te halen voor avonturen in open lucht. De drie voorste panelen van het dak zijn in een handomdraai los te maken en passen ook in de koffer.

Indien gewenst, kan de grote hardtop achteraan ook worden verwijderd. Maar dat dak moet achterblijven in de garage... of aan de zijkant van de weg terwijl je op avontuur gaat. In de auto past hij in ieder geval niet.

Maar dat is nog niet alles, want je kan ook de deuren demonteren! Met een beetje gewenning zou je alle vier de portieren moeten kunnen losmaken in enkele minuten tijd. Plezier en overal stof gegarandeerd tijdens het offroaden!

De deuren kunnen echter in op maat gemaakte hoezen worden gestoken en in de koffer worden bewaard. En in tegenstelling tot de Jeep Wrangler, waarvan je de deuren ook kan verwijderen, behoudt de Bronco nog zijn zijspiegels.

Outer Banks of Badlands

Terwijl de Bronco in talloze varianten verkrijgbaar is in de VS, van de compacte Bronco Sport tot de explosieve Bronco Raptor van 400 pk en een 3-deurs koetswerkvariant, maakt hij uitsluitend de oversteek naar Europa als 5-deurs met de 335 pk sterke 2.7 EcoBoost V6. Klanten kunnen wel nog kiezen tussen de meer luxueuze Outer Banks-uitvoering, of de avontuurlijke Badlands. Die laatste is te herkennen aan zijn gebrek aan treeplanken (het eerste dat begint te schuren tijdens terreinrijden) en zijn grotere banden. Maar de grootste verschillen tussen beide versies zijn op technisch vlak te vinden. Dat zullen we uitleggen zodra we op het terrein zitten.

Rustiek exterieur, modern interieur

In afwachting kunnen we een kijkje nemen naar het dashboard van deze derde generatie Bronco. Hier is het verschil met de voorgaande generaties onmiskenbaar. We zien een zeer complete digitale cockpit (8 inch TFT-scherm) voor de ogen van de bestuurder, geflankeerd door een groot centraal aanraakscherm (12 inch LCD-scherm). Het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford wordt standaard meegeleverd, met onder meer Apple CarPlay en (draadloze) Android Auto, maar ook met over-the-air updates via Ford Power-Up en een B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers. Er zijn ook enkele moderne veiligheidssystemen standaard aanwezig, zoals een 360°-camera die zeer praktisch is bij het offroaden.

Gezien het formaat van de wagen (4,80 m lang en 1,93 m breed) is er voldoende ruimte aan boord voor 5 personen. De koffer heeft een volume van 471 liter als Outer Banks en 546 liter als Badlands. De zetels op de tweede zitrij klappen gemakkelijk weg en bieden een bijna vlakke laadvloer, met een maximaal volume van ongeveer 1.800 liter, afhankelijk van de versie. We merken op dat de laadvloer (logischerwijs) vrij hoog is, maar ook dat de zijdelings openende kofferdeur onhandig is in krappe ruimtes, en dat hij in de verkeerde richting opent om er vanaf de stoep aan te kunnen.



Berggeit

Op de weg maakt de Bronco enkele kleine compromissen. Zijn verwijderbare dakpanelen zorgen voor extra windgeruis vanaf 90 km/u. Zijn ladderchassis en zijn ophanging, die zijn gemaakt om de zwaarste terreinomstandigheden aan te kunnen, leveren ook een vrij stevig comfort op. Maar over het algemeen blijft de Bronco vrij plezierig om soepel mee te rijden. Zijn motor van 335 pk/565 Nm, gekoppeld aan een goede 10-trapsautomaat, zorgt voor vrij vlotte prestaties als dat nodig is, met bovendien een vrij opwindend geluid! Maar als je het verbruik van de V6 niet de pan wilt laten uitswingen, is het beter om een lichte voet te bewaren.

Toch is het vooral buiten de gebaande paden waar de Bronco het meest indrukwekkend is. Gezien de droogte die heerste tijdens onze test, heeft de Bronco Outer Banks al voldoende in zich om te schitteren in het terrein. Wie meer wilt van zijn 4x4, zal echter eerder naar de Badlands kijken, die over een nog meer indrukwekkende technische uitrusting beschikt: een sperdifferentieel en een ontkoppelbare stabilisatorstang aan de voorzijde, adaptieve Bilstein-dempers, enzovoort.

Hoe dan ook verdient de Bronco zijn bijnaam van 'Goat' ('geit' in het Engels, kort voor 'Goes Over Any type of Terrain', of 'Greatest Of All Time') met zijn korte overbrenging, zijn vierwielaandrijving en zijn Trail Turn Assist, waarmee je een achterwiel kan blokkeren om nog korter te draaien. Er zijn ook 7 elektronische rijmodi, waarbij de Baja-modus gemaakt is om van de ene bocht naar de andere te driften op een gladde ondergrond... iets dat we natuurlijk moesten testen!

Prijs Ford Bronco 2023

Zoals eerder al aangekondigd, moet je minstens 76.700 euro op tafel leggen om in België te mogen vertrekken achter het stuur van een Ford Bronco. Wil je de technische uitrusting die specifiek is aan de Badlands, dan betaal je nog eens 4.000 euro extra. In beide gevallen is de standaarduitrusting van de Bronco echter zeer compleet.

Qua belastingen betaal je echter een stevige prijs voor zijn cilinderinhoud (2.694 cc), zijn vermogen (246 kW) en/of zijn CO2-uitstoot (vanaf 326 g/km WLTP)... Op vlak van verbruik mag je rekenen op een gemiddelde dorst van zo'n 15 l/100 km. Maar dankzij een vrij grote benzinetank van 79 liter kan je toch rekenen op een bruikbare actieradius.

Ons verdict

Ford heeft zijn Bronco op een slimme manier gemoderniseerd, zonder aan zijn avontuurlijke DNA te raken. Dat brengt natuurlijk ook enkele compromissen met zich mee qua comfort en belastingen. Maar echte puristen zullen deze details snel vergeten wanneer ze zich amuseren door een rivier over te steken in volle open lucht...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Bronco? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Bronco-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km