
In 2017 kondigde Volvo aan dat zijn
performancedivisie Polestar een zelfstandig merk zou worden, dat zich zou
richten op prestigieuze elektrische modellen. In oktober van dat jaar werd
meteen het eerste product onthuld: de Polestar
1, een exclusieve 2+2 coupé met een plug-inhybride aandrijflijn van 609 pk
en 1.000 Nm. Er zouden slechts 1.500 exemplaren van worden gemaakt aan een
tergend langzaam tempo. In februari van dit jaar liet Polestar weten dat de
productie eind
dit jaar afloopt. Bij wijze van afscheid – en omdat we er nog niet eerder
mee konden rijden – beslisten we daarom de Polestar 1 naar de redactie te halen
voor een uitgebreide kennismaking.

Volvo-roots
“Papa, is dat een Volvo?” vraagt onze 5-jarige
zoon wanneer hij de Polestar 1 in de garage ontdekt. De ‘1’ kan duidelijk niet
verbergen dat Polestar voor zijn ontwikkeling nog sterk op de knowhow (en het
design) van Volvo heeft gesteund. Sterker nog: terwijl de neus nauwelijks
ongewijzigd is overgenomen van die van andere recente modellen van het Zweedse
merk, knipogen zijn gewelfde heupen uitgesproken naar die van de Volvo
P1800 uit… de jaren ’60.

Vierwielaandrijving
Ook onderhuids zit er veel Volvo in de
Polestar 1. Hij leunt op het SPA-platform dat de Zweden voor al hun grotere
modellen (60- en 90-reeksen) gebruiken en in de neus ligt dezelfde
2.0-benzinemotor, die de voorwielen aandrijft via een zestrapsautomaat. In de 1
wordt hij onder druk gezet door een mechanische compressor én een turbo en
ontwikkelt hij 309 pk bij 6.000 o/m en 435 Nm bij 2.600 tot 4.200 o/m. Hij krijgt
de ondersteuning van een elektromotor die rechtstreeks op de krukas is
bevestigd en die hem 68 pk en 161 Nm extra geeft, maar die ook de
stop-startfunctie op zich neemt.

In de achteras zijn nog eens twee
elektromotoren (van elk 116 pk en 240 Nm gemonteerd, zodat hij in totaal 609 pk
en – vooral – 1.000 Nm aan koppel ontwikkelt. Dat maakt van hem dus een
vierwielaandrijver. Het samenspel van alle elektromotoren laat zich via 4
rijmodi beïnvloeden: Hybrid (de auto beslist zelf welke aandrijving het meest
geschikt is), Pure (enkel op kracht van de elektromotoren), AWD (permanente vierwielaandrijving)
en Power (vierwielaandrijving met zoveel mogelijk vermogen).
EV-batterij
Omdat quasi de helft van het vermogen en meer
dan de helft van het koppel van de elektromotoren komt, is het geen verrassing
dat deze plug-inhybride een forse batterij heeft: 34 kWh, nagenoeg even groot
als die van de puur elektrische stadswagens Honda
e, Mazda
MX-30 of Mini
Cooper S-E. Terwijl die modellen allemaal een rijbereik van ruwweg 200
kilometer bieden, haalt de Polestar 1 ‘slechts’ 124 kilometer (WLTP) bereik uit
zijn batterij. Dat is uitzonderlijk veel voor een plug-inhybride, maar het
duidt niet op een grote efficiëntie in het elektrische deel van de
aandrijflijn.

Dat komt door een combinatie van factoren. Ten
eerste is de Polestar 1 een op prestaties gerichte luxecoupé, geen spaarzaam
stadswagentje. En ten tweede weegt dit bakbeest door zijn vele elektrische en
benzinemotoren – en ondanks een koetswerkstructuur in kunststof versterkt met
koolstofvezel – liefst 2.350 kilo. In de dagelijkse praktijk rij je dankzij de
immense batterij echter toch zo goed als altijd puur elektrisch rond en schiet
de benzinemotor enkel in actie wanneer je flink gas gaat geven.
Verrassend lichtvoetig
In dat laatste geval is de balans een beetje
dubbel als gevolg van het hoge gewicht: op papier sprint de Polestar 1 van 0
naar 100 km/u in 4,2 seconden, maar hoewel hij in de praktijk weliswaar zeer
vlot aanvoelt, lijken de 1.000 Nm toch een beetje overdreven.
Gelukkig weet de ‘1’ zijn massa van bijna 2,5
ton wel zeer, zeer goed te maskeren wanneer hij over een bochtig parcours wordt
gejaagd. De bijna perfecte verdeling van al dat gewicht (48 procent op de
vooras, 52 procent op de achteras) en de brede sporen (1.645 millimeter vooraan
en 1.657 millimeter achteraan) maken dat hij enthousiast aangesneden bochten
neutraal tot beheersbaar oversturend verslindt. Onderstuur kent hij bijna niet
en het ESP laat – naar Volvo-normen – vrij veel bewegingsruimte aan de achteras
voor het in alle zachtheid orde op zaken komt stellen. Puik werk van de meisjes
en jongens van Polestar!

Kleine details
Het dynamisch rijplezier van de Polestar mag
absoluut indrukwekkend worden genoemd. Daar komt nog eens bij dat de grote
batterij helpt om het verbruik zeer laag te houden (op voorwaarde dat je de
discipline hebt om ze regelmatig op te laden): wij kwamen nooit boven de 2,5
l/100 km uit.

Het plaatje is echter niet helemaal
rooskleurig: bij een dynamische rijstijl, waarbij je de benzinemotor nodig hebt
voor het volle vermogen, kan de automatische zesbak soms wat te sloom reageren,
zelfs in de stand Power. En bij lage snelheden op wegen die niet perfect
liggen, betaal je een prijs voor het dynamische rijplezier in de vorm van een
beenharde ophanging. De schokdemping is weliswaar (manueel) verstelbaar via een
draaiknop onder de motorkap, maar tenzij je veel ervaring met voertuigdynamiek
hebt, zouden we daar niet te veel aan rommelen.

En tot slot is de koffer wel heel erg klein:
143 liter, dat is minder dan de eerder vermelde stadswagens. En dat in een
gevaarte van 4.586 millimeter lang en – vooral – 2 meter breed. Dat komt omdat
een deel van de batterij en alle elektrische randorganen achter de achterbank
zijn geplaatst. Je krijgt er zelfs zicht op door een venstertje in de
laadruimte.

En nu we toch aan het vitten zijn: de
versnellingspook kent een rare bedieningslogica waarbij je altijd twee keer
moet tikken om van richting te veranderen. Daar zijn we tijdens onze 2,5 dagen
lange test nooit aan gewend geraakt.

Ons verdict
De Polestar 1 is een heel unieke auto. Door
alle techniek aan boord is hij loodzwaar, maar dat voel je er niet aan tijdens
het rijden. Integendeel, het dynamisch evenwicht is bijzonder prettig, en een
sportieve rijstijl wordt niet afgestraft door een hoog verbruik of zware
fiscale lasten, integendeel. De paar kleine eigenaardigheden – de minuscule
koffer, het onhandige formaat van de auto en de rare bediening van de
versnellingspook – vergeven we hem daarom graag. Gezien de exclusiviteit van
het model en de torenhoge prijs (meer dan 160.000 euro) verwachten we niet dat
de Polestar 1 iemands dagelijkse auto wordt, maar eerder een heel interessant
onderdeel van een collectie.

Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Polestar ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar zoekertjes nu hier: