Testen

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Eind dit jaar stopt de productie van de Polestar 1, het model waarmee het verhaal van de Zweeds-Chinese autobouwer 4 jaar geleden begon. Bij wijze van afscheid namen wij hem mee voor een laatste rit.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 06 juli 2021
  • Polestar
  • 2.604 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en kwaliteit
  • Exclusiviteit
  • Fiscaal interessant (in vlaanderen en voor bedrijven)
  • Heel dynamisch rijplezier
  • Laag verbruik
  • Prachtig design
  • Beenharde ophanging bij lage snelheden
  • Minuscule koffer
  • Onhandig formaat (breedte)
  • Prijs

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

In 2017 kondigde Volvo aan dat zijn performancedivisie Polestar een zelfstandig merk zou worden, dat zich zou richten op prestigieuze elektrische modellen. In oktober van dat jaar werd meteen het eerste product onthuld: de Polestar 1, een exclusieve 2+2 coupé met een plug-inhybride aandrijflijn van 609 pk en 1.000 Nm. Er zouden slechts 1.500 exemplaren van worden gemaakt aan een tergend langzaam tempo. In februari van dit jaar liet Polestar weten dat de productie eind dit jaar afloopt. Bij wijze van afscheid – en omdat we er nog niet eerder mee konden rijden – beslisten we daarom de Polestar 1 naar de redactie te halen voor een uitgebreide kennismaking.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Volvo-roots

“Papa, is dat een Volvo?” vraagt onze 5-jarige zoon wanneer hij de Polestar 1 in de garage ontdekt. De ‘1’ kan duidelijk niet verbergen dat Polestar voor zijn ontwikkeling nog sterk op de knowhow (en het design) van Volvo heeft gesteund. Sterker nog: terwijl de neus nauwelijks ongewijzigd is overgenomen van die van andere recente modellen van het Zweedse merk, knipogen zijn gewelfde heupen uitgesproken naar die van de Volvo P1800 uit… de jaren ’60.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Vierwielaandrijving

Ook onderhuids zit er veel Volvo in de Polestar 1. Hij leunt op het SPA-platform dat de Zweden voor al hun grotere modellen (60- en 90-reeksen) gebruiken en in de neus ligt dezelfde 2.0-benzinemotor, die de voorwielen aandrijft via een zestrapsautomaat. In de 1 wordt hij onder druk gezet door een mechanische compressor én een turbo en ontwikkelt hij 309 pk bij 6.000 o/m en 435 Nm bij 2.600 tot 4.200 o/m. Hij krijgt de ondersteuning van een elektromotor die rechtstreeks op de krukas is bevestigd en die hem 68 pk en 161 Nm extra geeft, maar die ook de stop-startfunctie op zich neemt.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

In de achteras zijn nog eens twee elektromotoren (van elk 116 pk en 240 Nm gemonteerd, zodat hij in totaal 609 pk en – vooral – 1.000 Nm aan koppel ontwikkelt. Dat maakt van hem dus een vierwielaandrijver. Het samenspel van alle elektromotoren laat zich via 4 rijmodi beïnvloeden: Hybrid (de auto beslist zelf welke aandrijving het meest geschikt is), Pure (enkel op kracht van de elektromotoren), AWD (permanente vierwielaandrijving) en Power (vierwielaandrijving met zoveel mogelijk vermogen).

EV-batterij

Omdat quasi de helft van het vermogen en meer dan de helft van het koppel van de elektromotoren komt, is het geen verrassing dat deze plug-inhybride een forse batterij heeft: 34 kWh, nagenoeg even groot als die van de puur elektrische stadswagens Honda e, Mazda MX-30 of Mini Cooper S-E. Terwijl die modellen allemaal een rijbereik van ruwweg 200 kilometer bieden, haalt de Polestar 1 ‘slechts’ 124 kilometer (WLTP) bereik uit zijn batterij. Dat is uitzonderlijk veel voor een plug-inhybride, maar het duidt niet op een grote efficiëntie in het elektrische deel van de aandrijflijn.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Dat komt door een combinatie van factoren. Ten eerste is de Polestar 1 een op prestaties gerichte luxecoupé, geen spaarzaam stadswagentje. En ten tweede weegt dit bakbeest door zijn vele elektrische en benzinemotoren – en ondanks een koetswerkstructuur in kunststof versterkt met koolstofvezel – liefst 2.350 kilo. In de dagelijkse praktijk rij je dankzij de immense batterij echter toch zo goed als altijd puur elektrisch rond en schiet de benzinemotor enkel in actie wanneer je flink gas gaat geven.

Verrassend lichtvoetig

In dat laatste geval is de balans een beetje dubbel als gevolg van het hoge gewicht: op papier sprint de Polestar 1 van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden, maar hoewel hij in de praktijk weliswaar zeer vlot aanvoelt, lijken de 1.000 Nm toch een beetje overdreven.

Gelukkig weet de ‘1’ zijn massa van bijna 2,5 ton wel zeer, zeer goed te maskeren wanneer hij over een bochtig parcours wordt gejaagd. De bijna perfecte verdeling van al dat gewicht (48 procent op de vooras, 52 procent op de achteras) en de brede sporen (1.645 millimeter vooraan en 1.657 millimeter achteraan) maken dat hij enthousiast aangesneden bochten neutraal tot beheersbaar oversturend verslindt. Onderstuur kent hij bijna niet en het ESP laat – naar Volvo-normen – vrij veel bewegingsruimte aan de achteras voor het in alle zachtheid orde op zaken komt stellen. Puik werk van de meisjes en jongens van Polestar!

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Kleine details

Het dynamisch rijplezier van de Polestar mag absoluut indrukwekkend worden genoemd. Daar komt nog eens bij dat de grote batterij helpt om het verbruik zeer laag te houden (op voorwaarde dat je de discipline hebt om ze regelmatig op te laden): wij kwamen nooit boven de 2,5 l/100 km uit.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Het plaatje is echter niet helemaal rooskleurig: bij een dynamische rijstijl, waarbij je de benzinemotor nodig hebt voor het volle vermogen, kan de automatische zesbak soms wat te sloom reageren, zelfs in de stand Power. En bij lage snelheden op wegen die niet perfect liggen, betaal je een prijs voor het dynamische rijplezier in de vorm van een beenharde ophanging. De schokdemping is weliswaar (manueel) verstelbaar via een draaiknop onder de motorkap, maar tenzij je veel ervaring met voertuigdynamiek hebt, zouden we daar niet te veel aan rommelen.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

En tot slot is de koffer wel heel erg klein: 143 liter, dat is minder dan de eerder vermelde stadswagens. En dat in een gevaarte van 4.586 millimeter lang en – vooral – 2 meter breed. Dat komt omdat een deel van de batterij en alle elektrische randorganen achter de achterbank zijn geplaatst. Je krijgt er zelfs zicht op door een venstertje in de laadruimte.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

En nu we toch aan het vitten zijn: de versnellingspook kent een rare bedieningslogica waarbij je altijd twee keer moet tikken om van richting te veranderen. Daar zijn we tijdens onze 2,5 dagen lange test nooit aan gewend geraakt.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Ons verdict

De Polestar 1 is een heel unieke auto. Door alle techniek aan boord is hij loodzwaar, maar dat voel je er niet aan tijdens het rijden. Integendeel, het dynamisch evenwicht is bijzonder prettig, en een sportieve rijstijl wordt niet afgestraft door een hoog verbruik of zware fiscale lasten, integendeel. De paar kleine eigenaardigheden – de minuscule koffer, het onhandige formaat van de auto en de rare bediening van de versnellingspook – vergeven we hem daarom graag. Gezien de exclusiviteit van het model en de torenhoge prijs (meer dan 160.000 euro) verwachten we niet dat de Polestar 1 iemands dagelijkse auto wordt, maar eerder een heel interessant onderdeel van een collectie.

Test: Polestar 1, afscheid in stijl

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Volgens het Britse merk is de limiet van 3,5 ton voor een rijbewijs B niet compatibel met zware elektrische auto’s en lobbyt moederhuis Volkswagen in Europa voor een aanpassing van de regels.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Aanbevolen tests voor jou

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km