Testen

Test: Toyota C-HR, de rebel van de familie

Bij Toyota is de C-HR de non-conformist: hij heeft een uitgesproken look, terwijl de rest van de familie er eerder klassiek uitziet. Laten we zien wat er achter zijn gedurfde styling schuilt.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 20 november 2023
  • Toyota
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Stille en zuinige hybride motorisaties
  • IJzersterke betrouwbaarheid
  • Goed ophangingscomfort
  • Te hoge prijs
  • Moeilijke instap achter en ingesloten gevoel
  • Onaangenaam motorlawaai bij hard optrekken

Toyota heeft zijn compacte crossover vernieuwd met een nog gedurfder uiterlijk dan voordien. Het model is vrij uniek in zijn soort, vooral omdat hij enkel beschikbaar is als hybride (zelfladend of plug-in). Andere opvallend gelijnde hybride SUV’s zijn de Honda HR-V en de Hyundai Kona Hybrid, met misschien ook nog de Nissan Juke Hybrid (al is die 15 cm korter) en de Renault Arkana (20 cm langer). De VW Taigo gaat ook voor een expressief uiterlijk, maar is enkel beschikbaar met gewone verbrandingsmotoren.

Conceptcardesign

Net als de eerste generatie is deze tweede C-HR ontwikkeld voor Europa in het Europese centrum van Toyota in Zaventem en wordt hij gebouwd in Turkije. Met zijn lengte van 4,36 m is de crossover even groot als een Corolla, maar hij trekt meer aandacht met zijn conceptachtig design. Zeker met zijn tweekleurige lak valt hij op (vanaf de Dynamic Plus), met een zwart dak en zwarte uiteinden. Vergeleken met zijn voorganger oogt de nieuwe C-HR nog gespierder dankzij bredere wielkasten en een kortere overhang vooraan. Er zijn ook nieuwe verzonken deurgrepen. Het model rolt op velgen van 17 tot 20 inch groot, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De GR Sport met zijn meer atletische look (met onder meer een sportstuur en sportzetels met microvezel) is enkel beschikbaar als 2.0 Hybrid en dus niet als 1.8.

Verbeterde Toyota Smart Connect

De C-HR krijgt de nieuwste generatie van het Smart Connect-multimediasysteem van Toyota. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium van 12,3 inch, maar dat staat iets te vol informatie en is dus moeilijk afleesbaar. Ook de personalisatiemogelijkheden blijven eerder beperkt. Het centrale aanraakscherm is 8 tot 12,3 inch groot, opnieuw afhankelijk van het uitrustingsniveau. Het infotainmentsysteem zelf doet wat moet, maar het is niet het meest moderne of gebruiksvriendelijke op de markt. Gelukkig kan je nog rekenen op een draadloze verbinding met Apple CarPlay of Android Auto. Het is ook mogelijk om de auto te ontgrendelen en te starten via je smartphone, en zelfs om hem te parkeren vanop afstand.

Ingesloten gevoel

De nieuwe C-HR heeft twee keer meer gerecycleerde plastics aan boord dan zijn voorganger, waaronder een synthetische zetelbekleding op basis van herbruikte plastic flessen, een primeur in een Toyota. Ondanks de aanwezigheid van enkele harde plastics die misstaan in deze prijsklasse, is de algemene materiaalkwaliteit in orde en het geheel lijkt gemaakt om lang mee te gaan. Jammer dat de aankleding zo somber is: er is geen enkel kleurtje te zien aan boord. 

Vooraan is er geen gebrek aan ruimte en de zetels zijn comfortabel. Ook achterin is de zitruimte zeer correct, maar niet beter dan in de oude C-HR – de wielbasis bleef immers gelijk. En de toegang tot die plaatsen blijft wat moeilijker door de smalle deuropening en het schuine dak. De hoge gordellijn en de dikke voorzetels geven ook een wat ingesloten gevoel aan de passagiers op de achterbank. Gelukkig kunnen ze hun blik nog naar boven richten dankzij het (vanaf de Dynamic Plus optionele) panoramadak, dat echter niet opengaat.

De koffer heeft ook een behoorlijk volume, maar blijft wel achter bij de concurrentie en er is een dikke rand tussen de opening en de koffervloer. De 1.8 Hybrid heeft een iets grotere koffer dan de 2.0, met 388 liter tegenover 364 liter (of 362 liter voor de AWD met zijn extra elektromotor achteraan). Er is geen verschuifbare achterbank, maar de rugleuningen kunnen wel in twee delen neerklappen (60/40).

Zelfladend of plug-inhybride

Geen gewone benzine- of dieselmotoren onder de kap: de C-HR is er enkel als hybride. In afwachting van de plug-in die in de loop van 2024 wordt verwacht (223 pk, 66 km elektrische autonomie vanaf 54.100 euro), wordt het model aangeboden met de zelfladende hybride aandrijflijnen van de Corolla: 1.8 Hybrid van 140 pk (voorwielaandrijving) of 2.0 Hybrid van 197 pk (voorwielaandrijving of vierwielaandrijving). De versie met 140 pk is al krachtig genoeg (0-100 km/u in 9,9 seconden tegenover 8,1 voor de 2.0 Hybrid), vooral omdat de C-HR eerder aanzet tot rustig rijden.

Zoals steeds bij een ‘gewone’ hybride kan je de batterij niet opladen aan een stopcontact, maar enkel via de benzinemotor en via het regeneratief remmen. De elektrische modus geeft maar 1 à 2 km rijbereik, met een topsnelheid van 50-60 km/u, maar de batterij (met een capaciteit van 0,91 kWh) is wel zeer snel weer opgeladen en het algemene rendement is uitstekend. Tijdens onze test in Spanje op een gevarieerd parcours (stad, buitenwijken, bergen) en zonder een al te zware rechtervoet gaf de boordcomputer een gemiddelde van 4,7 l/100 km aan, zowel met de 1.8 Hybrid als met de 2.0 Hybrid FWD.

Soepel en comfortabel als prioriteit

Deze hybride crossover blinkt uit bij rustig rijden. Vooral in de file, waar deze Toyota bijzonder zen is dankzij de zachtheid van zijn transmissie, die werkt als een CVT (zoals op een scooter). 

Bij sportiever rijden is de wegligging wel efficiënt, maar de besturing mist gevoel en de transmissie doet de motor te veel huilen, wat voor een zeurderige klank zorgt. Het veercomfort is in ieder geval goed voor elkaar (de 2.0 Hybrid heeft zelfs gestuurde dempers).

Prijs Toyota C-HR 2023

Hier wringt het schoentje, want bij zijn generatiewissel is het instapmodel van de Toyota C-HR 4.000 euro duurder geworden, met nu een vanafprijs van 37.760 euro. Daarmee is hij ook nog eens een pak duurder dan al zijn concurrenten die we bij de inleiding hebben opgenoemd. Toegegeven, de standaarduitrusting is correct, maar ook niet uitzonderlijk. De garantie is daarentegen zeer uitgebreid: 10 jaar of 200.000 km.

Ons verdict

De C-HR zet alles in op zijn uiterlijk, waarvoor je ook de prijs betaalt. Een volgens ons te hoge prijs voor een product dat wel geslaagd is, maar niet echt indrukwekkend. Zijn grootste kwaliteiten blijven het lage verbruik van zijn hybride motoren en de ijzersterke betrouwbaarheid van het merk.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km