Mercedes-Benz
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
Toen Alfa Romeo aan het einde van de jaren ‘80 met de 164 zijn vlaggenschip op de markt bracht, was het al een hele tijd geleden dat het merk nog eens een valabel alternatief voor de ongenaakbare Duitse berlines kon aanbieden. De beste poging was deze Q4-versie, die pas veel later gelanceerd werd!
De 164, die in 1987 op de markt kwam, was het resultaat van een samenwerking met Fiat, Lancia en Saab. Hij deelde zijn onderstel dan wel met de Croma, Thema en de Saab 9000, maar de 164 kreeg een volledig eigen koetswerk. Hij moest daarentegen wel genoegen nemen met de voorwielaangedreven architectuur. Op zich was dat geen primeur voor het merk, dat met de Alfasud al bewees dat het met de techniek overweg kon...
Maar waar het schoentje knelde, was dat dit nieuwe onderstel het moeilijk had met het vermogen van de pittige motoren van Alfa Romeo. Zo bood het merk in zijn 164 ook de Heilige Graal aan, de 3 liter ‘Busso’ V6. De uitbundige krachtbron kon uitpakken met een heerlijke melodie, en leverde afhankelijk van de uitvoering tot meer dan 200 pk.
Het regende kritiek en ook Alfa Romeo was zich terdege bewust van het gebrek aan precisie van zijn grote berline. Het antwoord liet lang op zich wachten, maar was wel spectaculair: in 1994, toen de carrière van het model al op zijn laatste benen liep, stelde Alfa de Q4-uitvoering voor, kort voor ‘Quadrifoglio 4’. Die combineerde de krachtigste variant van de V6 (24 kleppen en 230 pk) met vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Die combinatie zorgde ervoor dat het potentieel van de motor eindelijk volledig benut kon worden! Om zijn positionering als ‘premium sportieveling’ te benadrukken, kreeg de 164 Q4 een bijzonder mooi lederen interieur, een complete uitrusting en een specifieke look, dankzij een reeks aerodynamische addenda...
Hoewel hij efficiënt was en liefhebbers wist te enthousiasmeren, kende de 164 Q4 geen al te groot succes: tijdens de twee jaar dat hij in productie was, werden er naar schatting minder dan 1.500 van verkocht. Er vandaag één vinden in goede staat, is dan ook een stevig karwij. Toch blijven de prijzen beperkt tot zowat € 15.000 voor een mooi exemplaar. Een ‘koopje’, gezien de zeldzaamheid van het model en de stamboom van het motorblok!
Ben je op zoek naar een Alfa Romeo? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Rome-zoekertjes nu hier:
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!
Een van de meest bijzondere F1-wagens ooit staat te koop! Deze gekke bolide werd in 1976 en 1977 bestuurd door Jody Scheckter.
De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!