Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 juni 2022
  • Ecologisch

Net als statisch inductieladen wekt ook dynamisch inductieladen de interesse bij heel wat bedrijven overal ter wereld. En blijkbaar begint een project van Stellantis in het Noorden van Italië zijn vruchten af te werpen.

Veelbelovende resultaten

Na meerdere maanden van testen op een circuit dat ‘Arena del Futuro’ gedoopt werd, deelt Stellantis de eerste resultaten van zijn ‘DWPT’-systeem, kort voor ‘Dynamic Wireless Power Transfer’. En blijkbaar zijn ze veelbelovend!

Zonder energie van de batterij te verbruiken

Een elektrische Fiat 500 die voor de gelegenheid aangepast werd, kon aan autostradesnelheden rijden zonder energie te putten uit zijn batterij. “De tests tonen aan dat de efficiëntie van de energiestroom van het asfalt naar de auto vergelijkbaar is met de standaardefficiëntie van snellaadstations,” zegt Stellantis. Dat zou er in theorie kunnen voor zorgen dat bestuurders van elektrische auto’s tijdens lange ritten niet meer moeten stoppen om te laden. De groep gaat nu hetzelfde soort test uitvoeren met een Maserati Grecale Folgore

Breed toepasbaar?

Het dynamische oplaadsysteem, dat moet zorgen voor minder ‘range anxiety’ en kleinere batterijen, maakt gebruik van lussen onder het asfalt die energie rechtstreeks afgeven aan auto’s, vrachtwagens en elektrische bussen. Een technologie die toegepast kan worden op alle auto’s, gewoon dankzij het gebruik van een speciale ‘ontvanger’.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km