Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 juni 2022
  • Ecologisch
  • 8.250 weergaven

Net als statisch inductieladen wekt ook dynamisch inductieladen de interesse bij heel wat bedrijven overal ter wereld. En blijkbaar begint een project van Stellantis in het Noorden van Italië zijn vruchten af te werpen.

Veelbelovende resultaten

Na meerdere maanden van testen op een circuit dat ‘Arena del Futuro’ gedoopt werd, deelt Stellantis de eerste resultaten van zijn ‘DWPT’-systeem, kort voor ‘Dynamic Wireless Power Transfer’. En blijkbaar zijn ze veelbelovend!

Zonder energie van de batterij te verbruiken

Een elektrische Fiat 500 die voor de gelegenheid aangepast werd, kon aan autostradesnelheden rijden zonder energie te putten uit zijn batterij. “De tests tonen aan dat de efficiëntie van de energiestroom van het asfalt naar de auto vergelijkbaar is met de standaardefficiëntie van snellaadstations,” zegt Stellantis. Dat zou er in theorie kunnen voor zorgen dat bestuurders van elektrische auto’s tijdens lange ritten niet meer moeten stoppen om te laden. De groep gaat nu hetzelfde soort test uitvoeren met een Maserati Grecale Folgore

Breed toepasbaar?

Het dynamische oplaadsysteem, dat moet zorgen voor minder ‘range anxiety’ en kleinere batterijen, maakt gebruik van lussen onder het asfalt die energie rechtstreeks afgeven aan auto’s, vrachtwagens en elektrische bussen. Een technologie die toegepast kan worden op alle auto’s, gewoon dankzij het gebruik van een speciale ‘ontvanger’.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

VROOM.be kroop in de huid van een consultant, een verkoper of een architect die kilometers vreet op weg naar zijn klanten. Is dat haalbaar met een elektrische auto?

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

De Française trekt de crossover coupé-kaart.

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Hoewel het rationeel geen elk voordeel biedt, wil BMW ze toch zo lang mogelijk aanbieden op zijn auto’s voor liefhebbers.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km