VW werkt aan ultrasnel draadloos opladen

Geen kabel of stopcontact meer nodig, het volstaat om boven een exacte zone te parkeren om in een tiental minuten je batterij vol te laden.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 04 november 2021
  • Elektrisch

De Duitse autobouwer werkt momenteel aan een technologie die de aanvaarding van elektrische auto’s bij het grote publiek kan versnellen. Hoewel deze auto’s heel wat voordelen hebben, hebben ze ook één groot nadeel: je moet ze vaak worden opgeladen! En dat neemt tijd in beslag, en je moet over het algemeen je laadkabel ergens onderaan de koffer gaan zoeken. Maar VW hoopt dat die handeling binnenkort tot het verleden behoort dankzij inductieladen. 

Bestaande technologie

Een elektrische of hybride auto opladen zonder kabel, dat kan al, maar niet met eender welke wagen. Je hebt een daartoe aangepast voertuig nodig, zoals de McLaren Speedtail bijvoorbeeld. De Britse hypercar kan zijn batterij snel herladen dankzij deze technologie. Maar die meet amper 1,647 kWh, zowat 46 keer minder dan die van de recent aangekondigde ID.5

Concreet!   

In samenwerking met het ORNL (Oak Ridge National Laboratory) en de University of Tennessee werkt VW aan een supersnel oplaadsysteem met inductie. En de Duitse groep wil concrete resultaten. Het objectief is om de batterij van een Porsche Taycan op te laden van 10% naar 80% in 10 minuten! Dat betekent 300kW elektriciteit doorsluizen zonder kabel! Een debiet dat de meeste elektrische auto’s van vandaag met kabel zelfs niet halen. We zijn er dus nog niet, maar de ingenieurs zijn er wel al in geslaagd om de Duitse sportwagen op te laden met een vermogen van 120 kW. Niet slecht!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km