Deze extreem zeldzame Ferrari wordt waarschijnlijk een van de duurste ooit

Het is een 250 LM uit 1964, een model waarvan er slechts 32 exemplaren zijn gebouwd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 juli 2023
  • Aankoop

Hij is minder bekend dan de 250 GTO, maar de Ferrari 250 LM (voor Le Mans) is toch ook een van de meest iconische modellen van de Italiaanse constructeur. Hij deelt zijn motor (de fameuze Colombo-V12) met de 250 GTO en heeft ook een wulps koetswerk. Het grote verschil is echter dat de 250 LM zijn motor centraal achterin heeft liggen, aangezien het model werd gebouwd om te domineren in de GT-racerij medio de jaren 1960. De V12 ontwikkelt in dit geval 320 pk voor een gewicht van minder dan 900 kg. Genoeg om zonder problemen 285 km/u te halen!

Gemengde carrière

Door problemen tijdens het homologatieproces zou het model nooit de grote circuits betreden in de GT-klasse. Hij werd dan ook gehomologeerd als Prototipo, waarmee hij de strijd moest aangaan met de Ford GT40 en de Ferrari P2 Spider.

Het exemplaar dat wordt geveild door RM Sotheby's wist enkele overwinningen te behalen op Wiscombe Park en Silverstone in het Verenigd Koninkrijk, maar het heeft ook geracet op het asfalt van Daytona en Le Mans. De wagen was in handen van verschillende piloten en vervolgens verzamelaars, maar werd in het begin van dit decennium volledig gerestaureerd door Ferrari Classiche. Hij bevindt zich dus in een uitmuntende staat en wordt geleverd met een uitgebreide documentatie met heel wat foto's uit zijn geschiedenis. Deze Ferrari 250 LM met chassisnummer 6053 zou dan ook naar verwachting bijna 20 miljoen euro moeten opbrengen tijdens de presitigieuze veiling op Monterey Race Week, die doorgaat van 17 tot 19 augustus in Californië.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Patrick Ernzen / RM Sotheby's.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Nieuwe nomenclatuur Volvo: zo is het gamma opgebouwd (2024)

Zeg niet langer Recharge, Volvo heeft besloten zijn elektrische modellen voortaan allemaal een ‘E’ te geven, terwijl de plug-inhybrides terug naar hun oude naam gaan. En er zijn ook upgrades voor de voormalige (X)C40 Twin Motor.

Dit is de Belgische prijs van de Ford Kuga 2024

Dit is de Belgische prijs van de Ford Kuga 2024

De prijslijst van de Ford Kuga facelift, met standaard Sync 4 en een XXL-aanraakscherm, is bekend. Het goedkoopste model kost 38.705 euro in België.

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

Zoveel kost de McLaren Artura Spider

De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

Dacia: meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij EU

De Dacia Sandero en Jogger krijgen meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij de GSR II-regelgeving van de EU. Dit is wat er allemaal verandert.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km