Jean-Francois Christiaens

4 JUN 2020

3 auto’s die werden gezien als “Franse Porsches”

Heel wat constructeurs zijn jaloers op het succes van de Porsche 911. In Frankrijk hebben velen geprobeerd om een alternatief voor de Duitser te bedenken. Dit zijn er drie van…

1.      Alpine A310

20200604073707topalpine.jpg

De Alpine A310 kreeg de bijnaam “de Franse Porsche” en moest het stokje van de A110 overnemen. De filosofie was geëvolueerd: dit was geen ultrasportieve berlinette meer maar een 2+2 GT. De Alpine A310 toonde zich heel evenwichtig op de weg maar zondigde door zijn V6 die wat klasse miste en door zijn heel goedkope afwerking. Toch kende hij een mooie carrière: van 1971 tot 1985 zijn bijna 11.500 exemplaren gebouwd. De vroege modellen met viercilindermotor zijn vandaag het meest gegeerd.

2.      Venturi 260

20200604073708topventuri.jpg

In 1989 lanceerde Porsche de eerste nieuwe generatie van de 911 sinds 1963, de 964. In Frankrijk stelde het kleine en ambachtelijke Venturi de 260 voor, een verleidelijke coupé met strakke lijnen en een centraal achterin ingeplante motor. Zijn V6 PRV was niet overdreven verfijnd, maar dankzij drukvoeding schopte hij het tot 260 pk. Daarmee benaderden zijn prestaties die van de 911 Turbo, en als kers op de taart volgde nog een 400 GT-versie met meer dan 400 pk. De verkoopcijfers bleven echter veel te laag…

3.      Ligier JS2

20200604073708topligier.jpg

Tegen het einde van de jaren 1960 had Porsche de 911 steeds maar weer verder verfijnd. Met zijn verlengde wielbasis reed hij eindelijk wat stabiel terwijl zijn motor groter en krachtiger werd. Hij was de nieuwe referentie geworden. In Frankrijk bedacht Ligier een antwoord: een balkenchassis, een elegant koetswerk en achterin een V6 van Ford of van Maserati met vermogens van 170 tot 200 pk. Maar ondanks zijn pure inborst kende de JS2 slechts een bescheiden succes: er zijn minder dan 100 exemplaren van gemaakt.
Advertentie
Advertentie
Advertentie