1. Vloeistofkoeling vs luchtkoeling
De batterijen van de Ariya zijn vloeistofgekoeld, die van de Leaf luchtgekoeld. Dat geeft grote verschillen op technisch vlak. Zo kan een Leaf maar één keer per rit op vol vermogen snelladen omdat de luchtkoeling niet genoeg hitte uit de batterijen kan afvoeren. Om schade aan de cellen te voorkomen, moet de elektronica daarom het laadvermogen afknijpen nadat de accu warm is geworden als gevolg van een snellaadbeurt. De Ariya heeft daarentegen vloeistofgekoelde batterijen, waardoor hun temperatuur eenvoudiger onder controle kan worden gehouden en ze dus regelmatig kunnen snelladen. Dat maakt de SUV geschikter voor trips over lange afstanden dan de Leaf.
2. Immense batterijen
De Ariya heeft een batterij van minstens 63 kWh en is ook verkrijgbaar met een accu van 87 kWh. Dat betekent dat hij even veel stroom kan opslaan als de veel grotere en zwaardere Audi e-tron, Tesla Model X of Porsche Taycan. Geen wonder dan Nissan een WLTP-rijbereik van 500 kilometer kan beloven. De Leaf daarentegen laat de keuze tussen batterijen van 40 of 62 kWh en is daarom meer toegespitst op dagelijks gebruik en minder op lange afstanden.
3. Sober dashboard
De Leaf heeft een heel conventioneel interieur, met veel knoppen en – naar hedendaagse normen – kleine schermen. De Ariya pakt daarentegen uit met twee schermen van 12,3 duim en heeft nauwelijks nog andere fysieke knoppen. In het dashboard zitten wel aanraakgevoelige icoontjes voor de bediening van de klimaatregeling, die je enkel ziet omdat ze licht geven. Als je ze aanraakt, trillen ze om te bevestigen dat je commando is opgenomen. Dat maakt dat het interieur van de Ariya bijzonder rustgevend en strak oogt.
4. Stekkerzuiger
De Nissan Leaf kan laden aan maximaal 6,6 kW (32A, eenfasig). De grootste batterij van de Ariya wordt echter gecombineerd met een interne lader die liefst 22 kW aankan (32A, driefasig). Dat doen enkel de Audi e-tron en de Porsche Taycan hem voor en het betekent dat je in theorie aan je wallbox thuis – als je stroominstallatie sterk genoeg is – de batterij volledig zou moeten kunnen opladen in een uurtje of 4,5.
5. Sprintbom
De Leaf is een rustige maar vlotte berline die van 0 naar 100 km/u optrekt in 7,9 seconden (6,9 seconden met de grote batterij). De Ariya krijgt echter een Performance-versie die deze sprint in slechts 5,1 seconden afwerkt. Geen wonder: hij ontwikkelt net geen 400 pk met zijn twee elektromotoren. Samen met de actieve vierwielaandrijving en vier onafhankelijk opgehangen wielen zou dat tot een vrij dynamisch rijgedrag moeten leiden, zo belooft Nissan.