François Piette

17 DEC 2013

5 grote klassiekers voor minder dan 10.000 euro

Koop jezelf eens een legende op wielen. Er zijn nog enkele betaalbare mythes op de markt van de verzamelauto’s. Profiteer ervan nu het nog kan. In de winter ligt de vraag laag: een goede reden om over de prijs te onderhandelen.

Aangezien we bij Vroom altijd genereus zijn, enkele suggesties voor elke smaak: vijf categorieën en vijf nationaliteiten. Wat wil je nog meer?

Volkswagen Kever: de populaire Duitser

Astronomische productieaantallen, een niet te evenaren snoetje, een geluid dat je uit de duizend herkent en een duistere voorgeschiedenis. De Kever is een mythische auto die vandaag in alle uithoeken van de wereld geliefd is. Binnen dit budget maak je aanspraak op een correct exemplaar uit de jaren zestig. Overdonderende acceleraties staan niet op het programma, wel betrouwbaarheid en opgestoken duimen overal waar je komt.

MGB GT: Engelse sportwagen

Voor de Mazda MX-5 het feest verstoorde, was de MGB de meest verkochte sportwagen. Technisch is hij niet revolutionair, maar precies daar ligt zijn grote troef: eenvoudig en betrouwbaar (bijzonder, voor een Brit). Wel durft hij olievlekken achter te laten in jouw garage … Voor 10.000 euro heb je al een mooie coupé. Des te beter, die is comfortabeler, eleganter en zeldzamer dan de cabriolet.

Alfa Romeo Spider Coda Tronca: Italiaanse cabriolet

Het verhaal van de Alfa Spider gaat veertig jaar terug. Het model werd er met de jaren niet echt mooier op, maar behield de Italiaanse ‘levensvreugde’, met een mooie klank en een levendig (maar niet altijd even nauwkeurig) weggedrag. Voor pakweg 10.000 euro moet je tevreden zijn met een versie uit de jaren zeventig of tachtig. De stijl is verouderd, maar het rijgedrag blijft leuk.

Citroën DSuper: Franse gezinswagen

De DS, een soort vliegende schotel in de autowereld, begeesterde omdat hij helemaal anders was. Een avantgardistische stijl, een unieke technologie, een prinsheerlijk comfort (of helemaal ondraaglijk, afhankelijk van jouw maag), een sereen weggedrag maar helaas ook nukkige mechaniek en de verduivelde neiging om te roesten. De DSuper is niet de topversie van dit model, maar een leuk voorsmaakje.

Toyota Land Cruiser FJ40: Japanse terreinwagen

Hij heeft de look van een conservenblik. De prestaties van een slak met astma. Het weggedrag en de bijhorende nauwkeurigheid van een grote marshmallow. En het comfort van een katapult. Voor de rest is hij onverwoestbaar: zelfs voor de slechtste wegen heeft hij geen schrik, terwijl hij even  robuust is als een brandkast. Toch één zwak punt: hij roest gemakkelijk.   

Advertentie
Advertentie
Advertentie