Bert Troubleyn

29 JAN 2021

7 kleinere details die de vernieuwde Tesla Model S en X onderscheiden

Buiten dat maffe stuur, het nieuwe interieur, de lichte uiterlijke retouches en de nieuwe aandrijflijnen zijn de Tesla Model S en X op nog wel een paar details vernieuwd die je op het eerste gezicht niet ziet.

1. Telefoonsleutel

Net zoals de Model 3 en de Model Y stappen de vernieuwde S en X over op een handenvrijsysteem via je smartphone om de auto te openen, te sluiten en te starten. De huidige versies gebruiken nog een afstandsbediening, weliswaar ook al met handenvrijfunctie.

2. ‘Oude’ batterij maar geoptimaliseerd

Hoewel Tesla eind vorig jaar een nieuwe generatie batterijcellen heeft onthuld, behouden de S en X (voorlopig?) dezelfde batterijen als voordien. Er is echter wel wat gesleuteld aan hun interne chemische samenstelling en de koeling is drastisch geoptimaliseerd. Daardoor kan de accu sneller opladen (tot 250 kW laadvermogen) en zal ze ook minder snel oververhitten bij een gespierde rijstijl. De later te lanceren Model S Plaid+ zou misschien wel de nieuwe batterijcellen gaan gebruiken, maar dat is nog niet zeker.

20210129160006model-s-new-rear.jpg

3. Meer beenruimte in Model S

De achterbank in de Model S is volledig hertekend. Zo heeft die voortaan een neerklapbare middenarmsteun, is de rugleuning wat schuiner opgesteld en biedt ze ook meer zijdelingse steun. Bovendien zijn de voorstoelen verder naar voren opgesteld waardoor ook meer beenruimte beschikbaar is achterin.

4. Andere koffers

Zowel de kofferruimte achterin als die voorin kregen volgens Tesla een andere vorm, maar het merk belooft dat hun totale volume niet noemenswaardig veranderd is. Er zou dus nog steeds bijna 800 liter in de Model S moeten passen met de achterbank rechtop. Bovendien zou de hoedenplank van de berline eindelijk onder de vloer kunnen worden opgeborgen, zodat je ze niet meer in je garage moet achterlaten als ze in de weg zit.

5. Gemotoriseerde deursloten

Net zoals in de Model 3, Y en X krijgt nu ook de Model S deuren die zich laten openen door een druk op een knop. Voor in noodgevallen is er wel nog steeds een mechanische deuropener.

20210129160006model-x-new.jpg

6. Betere banden

Tesla beweert dat de nieuwe Model S en X op “geavanceerde” banden staan die het rolcomfort versterken.

7. Toch niet dat stuur?

20210129160004model-s-interior.jpg
Dat maffe stuur heeft best wat aandacht getrokken, maar er zijn onmiddellijk vragen opgedoken rond de wettelijke haalbaarheid ervan. Een aantal fans zijn in de broncodes van de Tesla-website gedoken en hebben ontdekt dat achter de schermen ook foto’s bestaan van hetzelfde interieur maar dan met een conventioneel stuur. Afhankelijk van wat per markt mogelijk is, zou het dus kunnen dat je dit ‘roer’ niet bij ons kan bestellen…

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie