Bert Troubleyn

9 JUN 2021

AC Cobra voortaan officieel als EV

De iconische sportwagen die vooral met roffelende achtcilinders wordt geassocieerd is voortaan ook in een elektrische variant verkrijgbaar.

20210609074644accobraev.jpg

AC Cars, de constructeur van de legendarische AC Cobra, lanceert een nieuwe variant van zijn open tweezitter die flink wat puristen de gordijnen in zal jagen: de Series 4 Electric. De naam verraadt het al: de roffelende V8 is vervangen door een set batterijen in de neus en in de plaats van de versnellingsbak  zitten één of twee elektromotoren, afhankelijk van de versie.

Even licht

Elektrificatie wordt vaak geassocieerd met een hoger gewicht. Dat is hier niet het geval: de Electric-versies van de Series 4 zijn zelfs iets lichter dan de topversie met V8 en compressor en de gewichtsverdeling zou sterk vergelijkbaar moeten zijn. Dat betekent 1.190 kilo voor de basisversie met 1 motor, 1.240 kilo voor de variant met 2 motoren (maar wel nog steeds gewoon achterwielaandrijving). De minst krachtige variant ontwikkelt 230 kW (313 pk) en 500 Nm, de topversie piekt bij 460 kW (626 pk) en 1.000 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt respectievelijk 4,9 en 3,8 seconden.

54 kWh

In beide gevallen is de batterij 54 kWh groot, wat volstaat voor een rijbereik van respectievelijk 160 en 190 mijl (257 en 306 kilometer). Snelladen zit er niet in. Sterker nog: aan een wallbox zit er niet meer laadvermogen in dan 6 kW, wat de batterij van 0 naar 100 procent zou moeten duwen in een kleine 10 uur. Dat is een beetje mager voor een auto die 148.000 pond (172.000 euro) kost in zijn basisversie zonder opties (168.000 pond of 195.000 euro voor de dubbel zo krachtige topversie).

20210609074608accobraev.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie