Bert Troubleyn

21 SEP 2020

Alpina B3 is BMW M3 met smaakvolle neus

Geen zin in een BMW M3/M4 door dat gigantische radiatorrooster? Dan heeft Alpina de perfect oplossing.

Alpina, de constructeur die zich specialiseert in het ombouwen van BMW’s tot extreem snelle kilometervreters, wordt steeds meer een rivaal voor de M-afdeling van de Beiers. We durven er zelfs op te gokken dat veel mensen de toekomstige M3 berline van BMW links zullen laten liggen ten voordelen van deze B3 uit Buchloe (Duitsland). In tegenstelling tot de vierdeurs (en voor het eerst ook break) uit München kiest de Alpina B3 niet voor het gigantische radiatorrooster van de toekomstige 4-Reeks, terwijl de toekomstige BMW M3 wel die omschakeling zou maken.

Subtiele krachtpatser

Zoals we van Alpina gewoon zijn, is de B3 aangekleed met een relatief discrete koetswerkkit. Enkel de enorme 19-duimvelgen en de vier uitlaatpijpen achteraan verraden dat dit niet gewoon een 3-Reeks met een M-koetswerkkit is. Onder de motorkap ligt de jongste 3.0-biturbozescilinder van BMW, die door Alpina vakkundig is opgevoerd tot 462 pk en 700 Nm (BMW M3: 480 pk en 650 Nm) door de turbinebehuizing en de inlaat te optimaliseren. Een sterkere koeling maakt dat het extra vermogen de motor nooit doet zweten, zelfs niet bij intensief gebruik. De krachtbron drijft de vier wielen aan via een achttrapsautomaat en stuwt de B3 berline (en break) van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden (3,9 seconden voor de break) en naar een topsnelheid van 303 km/u (300 km/u). Het verbruik blijft gezien de prestaties relatief beheerst: 10,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus (247 g CO2/km).
Advertentie
Advertentie
Advertentie