Alpine gaat officieel een nieuw tijdperk in met het eerste model van zijn volledig elektrische ‘Dream Garage’: de A290! Een kleine hot hatch die er misschien uitziet als een ‘simpele’ Renault 5 E-Tech, maar hij is veel meer dan dat…

Net als de A290_β concept, die in mei 2023 werd onthuld, lijkt de Alpine A290 op het eerste gezicht op een variant van de Renault 5 E-Tech. Een stout, dynamisch en sportief ogende variant, maar nog steeds een R5 Electric. De Alpine krijgt specifieke bumpers, zijpanelen en spoilers, net als valse zijdelingse luchthappers als verwijzing naar de R5 Turbo uit de jaren ‘80. Net als de Renault 5 heeft de Alpine A290 5 deuren, 5 zitplaatsen en een koffer van 326 liter. En net als de R5, meet hij 1,52 m hoog en staat hij op een wielbasis van 2,53 m.

Uiterlijk van een opgevoerde Renault 5 E-Tech

In het interieur is het een beetje hetzelfde verhaal. De Alpine A290 heeft hetzelfde dashboard als de Renault 5 E-Tech en geniet dus van een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van 10,1 inch met Android Automotive. Maar daar houdt de gelijkenis met de R5 bijna op. De zetels, middenconsole en het stuur zijn bijvoorbeeld uniek aan de Alpine. Dat laatste krijgt zelfs een ‘OV’-knop, voor ‘Overtake’, die het volledige vermogen van de A290 vrijgeeft gedurende 10 seconden!

 

Motor van 160 kW (220 pk) en 300 Nm uit de Mégane E-Tech

Op de voortrein van de Alpine A290 zit in feite dezelfde elektromotor als in de Megane E-Tech. Hij wordt hier in twee vermogensniveaus geleverd: 130 kW (180 pk) en 285 Nm, of 160 kW (220 pk) en 300 Nm. Met de launch control ingeschakeld kan de eerste versie van de Alpine A290 in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, terwijl de krachtigere versie daar nog maar 6,4 seconden over doet. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 160 en 170 km/u. Om het gewicht van 1.479 kg in toom te houden, gaan er achter de 19-inch velgen met Michelin Pilot Sport EV-, 5S- of Alpin 5-banden (speciaal ontwikkeld voor de A290) dezelfde Brembo-remmen schuil als op de A110.

Tot 380 km autonomie

Of hij nu 180 of 220 pk heeft, krijgt de Franse hot hatch altijd dezelfde batterij van 52 kWh als in de Renault 5 E-Tech. Daarmee haalt de Alpine A290 een maximale WLTP-autonomie van 380 km. Is de batterij leeg, dan garandeert het maximale laadvermogen van 100 kW een snellaadbeurt van 15 tot 80% in 30 minuten. Merk op dat de Alpine standaard wordt uitgerust met een warmtepomp en bidirectioneel laden (V2G en V2L). Daarmee kan je tot 2 kW aan stroom aftappen via een optionele 220 V-adapter.

 

Volledig herwerkt onderstel op maat

Maar waar de ingenieurs van Alpine zich het meest op hebben gericht, is op het onderstel van deze A290. Met zijn lengte van 3,99 m en zijn breedte van 1,82 m is hij 7 cm langer en vooral 6 cm breder dan zijn bravere neefje van Renault. Wat de ophanging betreft, zijn werkelijk alle onderdelen herwerkt, en hetzelfde geldt voor de motorsteun: antirolstangen, veren, hydraulische bumpstops, multilink achteraan, … Alles is speciaal ontwikkeld voor de A290 om hem een rijgedrag te geven dat volgens het merk zowel sportief als toegankelijk is. Alpine heeft zelfs het gewicht wat meer naar voren geplaatst (57/43) om hem een “beweeglijke achteras” te geven wanneer je het gas lost. De A290 is dus, net als de allereerste Renault 4 CV waarvan het onderstel grondig werd herzien door Jean Rédélé om de A106 te creëren, een Renault 5 met een grondig gewijzigde ophanging. Het geeft ons alleszins zin om achter het stuur te kruipen.

4 versies vanaf ongeveer 38.000 euro?

Alpine heeft besloten het gamma van zijn nieuwe A290 rond 4 versies te oriënteren: GT, GT Premium, GT Performance en GTS. De instapversie GT is de meest ‘basic’ uitvoering met slechts 180 pk. Zoals zijn naam aangeeft, is de GT Premium beter uitgerust met mooiere materialen, maar ook deze versie heeft de motor van 180 pk. De GT Performance is dan weer minder goed uitgerust, maar krijgt wel 220 pk. Tenslotte biedt de GTS het beste van twee werelden met zowel 220 pk, een complete uitrusting en hoogwaardige materialen. Helaas kennen we de prijzen van de verschillende Alpine A290’s nog niet, maar de constructeur geeft wel al mee dat het nieuwe model moet beginnen bij ongeveer 38.000 euro.