François Piette

11 MAR 2008

Aston Martin DB9 : subtiele evolutie


Voor het salon van Genève heeft Aston Martin zijn DB9 licht gewijzigd. Aan de buitenkant verandert er zo goed als niets, Aston Martin gaat er trouwens van uit dat hun modellen geen tijdsgebonden look hebben. En eigenlijk hebben ze gelijk. Binnenin valt de nieuwe centrale console met nieuwe sleutel op. Die sleutel, overgenomen van de DBS, kreeg de naam “Emotion Control Unit” (ECU) mee en is ondermeer vervaardigt uit roestvrij staal en polycarbonaat.

De meest ingrijpende wijzigingen zitten onder de motorkap. De traditionele V12 van 6 liter is nu goed voor 470 pk aan 6,000 tr/min. Het koppel komt nu uit op een totaal van 600 Nm aan 5,000 tr/min. De automatische versnellingsbak werd aangepast om nog sneller te schakelen. Zoals verwacht worden de prestaties ook beter, een topsnelheid van 306 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 4,6 seconden, zowel voor de handgeschakelde en automatische versnellingsbak, zijn daar het bewijs van.

Voor de cabrio versie, Volante genaamd, werd de starheid van het chassis met 10% opgedreven. Dat heeft Aston Martin toegelaten om aan de ophanging te sleutelen, wat de wegligging ten goede is gekomen.

Tot op heden, is de DB9 de meest verkochte Aston Martin met zo’n 10,000 verkochte exemplaren. Deze nieuwe versie toont aan dat de constructeur uit Gaydon een nieuwe aanpak hanteert, maar de filosofie van het bedrijf tot in de kleinste details blijft volgen. De waanzinnige combinatie van vermogen en elegantie maken van de DB9 een van de meest gegeerde GT’s ...

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ