of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Audi grise sur fond de montagnes, stationnée dans un paysage naturel pittoresque.","nl":"Grijze Audi geparkeerd voor een berglandschap, omgeven door schilderachtige natuur."}
{"fr":"","nl":""}
1/23

2.000 km met de elektrische Audi A6: is de kleine batterij voldoende voor de gezinsvakantie?

De Audi A6 e-tron heeft een opgegeven maximale autonomie van 750 km, maar ook de kleinere batterij zou geschikt moeten zijn om op reis te vertrekken. Dit is onze balans na 2.000 km richting de Franse Alpen.

Geschreven door Nicolas Joannes

22 Augustus 2025

Advertentie

De volledig elektrische Audi A6 e-tron werd initieel voorgesteld in varianten met de grootste batterij: 100 kWh bruto (94,9 kWh netto). Daarmee kan de grote berline met vier ringen een zeer mooie WLTP-autonomie van 750 km voorleggen. Iets minder voor de breakversie (720 km) of voor de krachtige S6 e-tron (670 km). Naast deze eerste uitvoeringen werd de Audi A6 e-tron ook uitgebracht met een kleinere batterij: 83 kWh bruto (75,8 kWh netto). Een toegankelijker versie met een opgegeven maximumbereik van 624 km. Is dat voldoende voor een heen-en-terugrit van 2.000 km met het gezin?

Wie al eens met een elektrische auto op vakantie ging, weet het: autonomie is belangrijk, maar de laadsnelheid is minstens even cruciaal. Gelukkig maakt de Audi A6 e-tron gebruik van hetzelfde PPE-platform als de Q6 e-tron, met een 800 volt-architectuur voor ultrasnelle laadbeurten. Ideaal voor korte stops op lange ritten. De versies met de grootste batterij halen een laadsnelheid tot 270 kW, waarmee het laadniveau van 10 tot 80% stijgt in slechts 21 minuten. De goedkopere variant moet het stellen met een piek van 225 kW, maar dat is nog steeds beter dan het gemiddelde van de concurrentie. En dankzij de kleinere batterij blijft de tijd voor een laadbeurt van 10 tot 80% exact gelijk: 21 minuten.

Grijze Audi A6 e-tron tegen berglandschap met bos op de achtergrond. Kofferbak van een auto vol met kleurrijke tassen en een zwarte helm, klaar voor reis. Elektrische auto laadt op bij Fastned-station, kabel aangesloten op de achterpoort.
Advertentie

Audi A6 e-tron gehomologeerd voor 582 km autonomie

Tijd om de theorie te toetsen aan de praktijk! We vertrekken met een volle batterij voor een rit van bijna 1.000 km in een Audi A6 e-tron met kleine batterij, gehomologeerd voor 582 km autonomie in plaats van de maximale 624 km (de specifieke uitrusting verlaagt de officiële waarde). Genoeg om met slechts één laadbeurt het doel te bereiken? Natuurlijk niet, want op de snelweg zorgt het hogere verbruik voor een duidelijke afname van het theoretische bereik.

Doeltreffende routeplanner

Al vanaf de start valt op hoe uitgebreid en efficiënt de standaard routeplanner is, die wordt weergegeven op twee grote schermen van 11,9 en 14,5 inch. De planner, gebaseerd op Android Automotive, reageert snel en berekent in enkele seconden de volledige route en bijhorende laadstops. Die worden overzichtelijk weergegeven met het aantal benodigde stops, de voorziene laadduur en het aanbevolen batterijniveau voor vertrek. Voor elke stop kun je bovendien interessante plaatsen in de buurt raadplegen – handig om een lunchplek te kiezen. Ook het aantal beschikbare laadpunten per locatie wordt vermeld.

GPS-scherm toont IONITY laadstations bij Langres Perrgoney op een digitale kaart.
Advertentie

Even wachten bij de eerste stop

Na drie uur rijden, met 300 km op de teller, is het tijd voor de eerste door de planner aanbevolen stop: het batterijniveau is gezakt naar 25% en de magen beginnen te knorren. Rond het middaguur komen we aan bij de Aire de Sommesous, in het noorden van Frankrijk, waar veel andere reizigers eveneens pauzeren. Helaas blijkt de realtime beschikbaarheidsinfo van de laadpunten niet helemaal accuraat: alle laadstations zijn bezet bij aankomst. Gelukkig staan er 12 laadpunten en verloopt de doorstroom vlot; na amper 5 minuten zijn we aan de beurt. In het verleden liep dit slechter af – zeker op een zaterdag in de schoolvakantie. Deze relatief afgelegen rustplaats langs de A26 wordt dan vaak overspoeld, met wachttijden die kunnen oplopen tot een uur. Uiteindelijk staan we zelf ook 40 minuten in de rij voor de lunch, en als we terugkeren naar de wagen is de batterij al opgeladen tot 97%, hoewel we mikten op 80% zoals aanbevolen.

Elektrische auto met HPC-snellader aangesloten voor opladen. Moderne Audi-interieur met multifunctioneel stuur en geavanceerd digitaal navigatiescherm.
Advertentie

Redelijk verbruik voor de Audi A6 e-tron

We hervatten onze reis met een mooie autonomie voor de boeg. Op een zuiver autosnelweggedeelte meten we een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh/100 km bij een kruissnelheid van 130 km/u. Daarmee zit de Audi A6 e-tron mooi tussen de aerodynamische Hyundai Ioniq 6 en de Kia EV6, die we eerder op hetzelfde traject konden testen. Een degelijk resultaat, mogelijk gemaakt door de uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 voor de elektrische A6 berline. Na twee uur en 250 km is er nog 32% batterij over, maar de passagiers willen even uitblazen. De laadbeurt start snel aan 190 kW, dicht bij het maximum, en na 16 minuten staan we weer op 80%. Dan is iedereen klaar om door te rijden.

Interieur van een Audi met digitaal dashboard en gefocuste bestuurder aan het stuur. Elektrische Audi laadt op bij een moderne laadstation overdag. Audi navigatiescherm toont IONITY-laadstation, maximale output 400 kW.
Advertentie

Korte laadpauzes

Op lange trajecten is het handig dat de adaptieve cruisecontrol gekoppeld is aan verkeersbordherkenning, waardoor de wagen – als deze optie ingeschakeld is – automatisch de snelheid aanpast van 130 naar 110 km/u of omgekeerd. Een handige manier om boetes te vermijden, al raakt het systeem soms in de war door lagere snelheden die op borden bij afritten vermeld staan. Positief is ook de rijstrookassistent in combinatie met het capacitieve stuur, die het rijden minder vermoeiend maakt. Voor we het weten, staan we bij de derde en laatste stop van onze heenrit. Helaas zijn alle Ionity-laders van 350 kW in panne of bezet. Gelukkig zijn er net vier nieuwe laadpalen van 200 kW geplaatst, die de Audi maximaal benut. Van 17 naar 80% duurt slechts 17 minuten.

Aankomst zonder stress

Na 960 km komen we aan in het hart van de Hautes-Alpes, na amper drie stops en met nog 34% batterij over. Dat komt goed uit, want lokaal zijn laadpunten schaars in vergelijking met steden of snelwegrustplaatsen in Frankrijk, waar nu bijna overal snellaadstations staan. Uiteindelijk volstaat het eerste beschikbare AC-laadpunt om de Audi op enkele uren weer tot 100% op te laden. Handig is dat deze A6 over twee AC-aansluitingen beschikt – eentje links, eentje rechts – zodat je makkelijk kunt inspelen op de lokale infrastructuur. Andere praktische details: de laadkleppen sluiten automatisch na het loskoppelen van de kabel, en een frunk onder de motorkap biedt ruimte voor de laadkabels. Tijdens het verblijf in de bergen blijkt ook dat de basismotor van deze A6 e-tron ruim voldoende is – met 327 pk is er kracht te over. Ook het sterke regeneratief remsysteem (in stand B) maakt het mogelijk bijna volledig zonder rempedaal te rijden. Dit zorgt in bergachtig terrein voor een opmerkelijk laag verbruik.

Grijze Audi sedan geparkeerd voor een laadpaal in een natuurlijke omgeving. Voorste bagageruimte van elektrische auto met opgerolde oplaadkabel. Zwarte Audi A6 geparkeerd voor een groene bergachtige achtergrond.
Advertentie

Aangename verrassing op de terugrit

De specifieke omstandigheden zorgen ervoor dat we bij de terugrit zuinig kunnen rijden dankzij de lange afdaling uit de bergen. Na 200 km meten we een gemiddeld verbruik van slechts 14 kWh/100 km, ondanks temperaturen tot 40°C. De Audi-routeplanner houdt hier rekening mee en stelt slechts twee laadstops voor op de terugrit. Aangezien het systeem vaak te pessimistisch is over het resterende batterijniveau bij aankomst, besluiten we onze eerste stop uit te stellen. Dankzij de ingebouwde zoekfunctie voor snelladers langs de route is dat kinderspel. Van 90% zakken we naar 6% en halen we 387 km op één laadbeurt.

Bestuurder met bril rijdt in moderne Audi met GPS, uitzicht op bergen.
Advertentie

Soms haperende laadpalen

Bij dit lage laadniveau start het opladen meteen aan het maximumvermogen – het scherm toont 228 kW. Toch begeeft de Ionity-laadpaal aan de Aire de Gevrey-Chambertin het na enkele minuten, en moeten we overstappen op een andere paal. Gelukkig vermijden we de drukke weekends (code rood of zwart) en is het station nagenoeg leeg. Uiteindelijk gaan we van 11 naar 85% in 23 minuten – exact zoals Audi belooft. Door de hoge temperaturen onderweg bleek de batterijvoorverwarming geïntegreerd in de planner overigens overbodig.

Terug in slechts twee stops

Na deze snelle laadbeurt bevestigt de routeplanner zijn prognose: slechts één extra stop volstaat om met 10% batterij aan te komen. De wagen kan het dus zeker aan, maar de inzittenden kiezen alsnog voor een extra pauze – het is etenstijd en de kinderen willen eruit.

Elektrische Audi Q6 opgeladen bij een Ionity-station op een zonnige dag. GPS-scherm van een auto met route en elektrische oplaadstops weergegeven.
Advertentie

Eindconclusie Audi A6 e-tron 83 kWh: de autonomie volstaat

Na twee ritten van elk bijna 1.000 km bewijst de Audi A6 e-tron dat hij ook in instapvorm over alle kwaliteiten beschikt om comfortabel lange afstanden af te leggen. De WLTP-autonomie van 582 km bleek voldoende, en zoals vaak bij elektrische reizen is het eerder de bestuurder die pauze nodig heeft – of tegelijk met de auto. Dankzij de werkelijk hoge laadsnelheden duren die stops bovendien nooit lang. De grootste verrassing? De bijzonder complete en aanpasbare routeplanner, waarmee je de rit perfect kan afstemmen op de behoeften van passagiers en de beschikbaarheid van laadpunten. Populaire apps worden daardoor overbodig. Ook positief: een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh/100 km op de heenrit en 18,5 kWh/100 km op de terugweg, wat helpt om de kosten van de (dure) snelwegladingen onder controle te houden.

Grijze Audi met bosrijke achtergrond en heldere lucht, elegant en modern design.
Advertentie

Na een zestal soortgelijke zomerse reizen met andere volledig elektrische berlines met vergelijkbare autonomie, blijft het oordeel gelijk: niet de auto, maar de mens bepaalt de pauzes – denk aan de leuze "Elke twee uur een pauze". Als de laadsnelheden hoog genoeg zijn om de pauze niet langer te maken dan nodig, is iedereen tevreden. Toch blijft bij elektrische vakantieritten één zwak punt: de beschikbaarheid van laadpunten. Wie de drukste reisdagen (code rood of zwart volgens de Bison Futé) weet te vermijden, vindt op elke Franse snelwegparking voldoende laadpunten. In het andere geval zijn de Audi A6-versies met grote batterij – en 750 km autonomie – wellicht interessanter, zeker in de winter wanneer het verbruik stijgt en het bereik afneemt.

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Foto’s: Vroom, Nicolas Joannes

Advertentie

Koop een Audi A6 of vergelijkbare auto

Audi

A6

87 990 €

2025

5 000 km

Diesel

204 pk

Automaat

150 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Drogenbos

Drogenbos

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

78 990 €

Prijs Prijs

2025

9 750 km

Hybride

265 pk

Automaat

35 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

39 490 €

2023

30 867 km

Diesel

163 pk

Automaat

144 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

23 990 €

2018

105 385 km

Benzine

190 pk

Automaat

139 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Boortmeerbeek - Audi

Boortmeerbeek

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A6

49 995 €

2022

37 080 km

Hybride

367 pk

Automaat

35 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

A6 allroad

38 399 €

Prijs Prijs

2020

83 946 km

Diesel

286 pk

Automaat

195 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Audi

A6

39 995 €

2021

61 616 km

Diesel

286 pk

Automaat

153 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

A6

37 599 €

Prijs Prijs

2020

92 923 km

Hybride

367 pk

Automaat

37 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass