François Piette

11 JUL 2010

Audi de beste in de hitte van Spa


De Audi R8 LMS van Anthony Kumpen en Greg Franchi, aan de leiding na een eerste erg tumultueuze ronde die gekenmerkt werd door de opgave van de ex-leiders in het kampioenschap Soulet-Goossens, behaalde een eerste verdiende overwinning voor het jonge team WRT. Ruben Maes en Enzo Ide deden meer dan het redden van de eer voor Prospeed met de dichtste ereplaats in een verschroeiende hitte, voor de verrassende Ferrari van de Britten Iain Dockerill en Steven Kane.

Tweeëndertig graden op de piste, bijna het dubbele in de cockpit van de wagens die op heuse sauna's leken. De 33 teams aan de start  van de race om 11h20 tijdens de drie heetste uren van de dag hebben afgezien in de bakoven van Francorchamps tijdens deze derde manche van het Belcar Endurance Championship.

Onder de helmen kookte het al over op het einde van de eerste ronde met een viriele (maar zuivere) aanval van Greg Franchi op de jonge polehouder Niels Lagrange in de remzone voor de chicane. De Audi passeerde, maar achter hem werd de Lamborghini aangereden door de Porsche van Richard Westbrook. Die verving Marc Goossens die andere verplichtingen had in de Verenigde Staten. Met een kapotte radiator moest de Brit enkele meters verder opgeven met de Porsche 911 GT3-R van de ex-leider in het kampioenschap Maxime Soulet. Met bijna een ronde achterstand kon de Gallardo na een bezoekje aan de pitlane wel verder, maar maar drie kwartier voor het einde viel de wagen toch uit.

Voor KRK was het een bewogen wedstrijdbegin met vroege opgaves van de Dodge Vipers van Heylen-Wauters en Lémeret-Vanthoor, opnieuw door motorpannes. De overlevende Viper van het team, erg voorzichtig bestuurd door Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters, werd zesde en kon daarmee amper de meubelen redden voor Viage.

De Aston Martin van Tim Verbergt, tweede in de kwalificaties, reed het eerste kwart van de wedstrijd op de 3de plaats, maar ook hij moest opgeven door een defecte stuurbekrachtiging. Het werd een ware afvallingsrace. Ook de tweede Aston Martin van John Svensson en Pierre Grivegnée ontsnapte niet aan de pechduivel, net zomin als de Ferrari 430 GT3 van Damien Coens en Fred Bouvy, die na het eerste uur moesten opgeven wegens een probleem met de benzinepomp.

De strijd voor de zege ging al snel tussen de twee Audi's R8 LMS WRT en de tweede Prospeed Porsche. In het eerste deel van de race vochten Ruben Maes (Porsche) en Greg Franchi (Audi) een prachtig duel uit. Ze lieten zich bijna gelijktijdig aflossen door hun ploegmakkers. De snelheid van Anthony Kumpen zou vervolgens het verschil maken ten opzichte van de onervarenheid van de jonge Enzo Ide, die er toch in slaagde om de tweede Audi R8 af te houden.

Ondanks een interventie van de "safety car" iets minder dan een uur voor de finish, veranderden de posities tussen de eerste twee niet meer. Het jonge team van Vincent Vosse kon zijn eerste algemene overwinning vieren dankzij de Nr. 73, die met bijna een ronde voorsprong op zijn rivaal als winnaar werd afgevlagd.

« Het is fantastisch voor het ganse team dat we onze eerste zege hier behalen in het voorprogramma van de 25U VW Fun Cup,» juichte Greg Franchi. « In het begin van de race was Ruben een fractie sneller. Ik zette me achter hem, maar op het einde van mijn relais waren mijn banden nog frisser en kon ik de leiding nemen. Ik bleef vanaf de start 1h40 aan het stuur en met dezelfde banden. We hebben slechts een keer de banden moeten wisselen, tegenover twee wissels bij de Porsche. Dit is een flinke opsteker voor de 24 Uren van Spa binnen drie weken. »

De Audi van Bert Longin en François Verbist beleefde een erg warm moment en verloor heel wat tijd in het begin van de race met enkele beginnende brandjes door een probleem met de benzinetoevoer (een geplooide aansluiting). De motor schakelde ook in de veiligheidsmodus. Daardoor moesten ze vrede nemen met de 4de plaats, maar het levert hen wel de leiding op in het kampioenschap met een puntje voorsprong op de Porsche van Goossens-Soulet.

De laatste podiumtrede werd ingenomen, na een felle strijd, door de Ferrari 430 Chad Racing van de Britten Iain Dockerill en Steven Kane. De tweede 430 Scuderia van de broers Thiers deed het ook uitstekend met een vijfde plaats voor de Dodge en de derde Audi van Christian Kelders en Jean-Luc Blanchemain, wiens schitterend wedstrijdbegin werd geruïneerd door een lekke band.

De Porsche 997 GT3 Speedlover van Erik Bruynoghe en Philippe Van Beurden, achtste algemeen, won de Klasse 4 voor de Porsche van de Nederlander Oscar Slingerland en Michel De Coster. Vader en zoon Derdaele maakten het 100% Porsche podium in deze categorie compleet.

In Divisie 2 Toerisme, het speelterrein van de BMW's, ging de zege opnieuw naar de BMW 120d van Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers, voor de 130 GTR van Bart en Jef Van Samang en de andere 120d van Johan Van Loo en Jan De Vocht.

Uitslag : 1. Kumpen-Franchi (Audi R8 LMS) 71 ronden in 3h01.41.500 ; 2. Ide-Maes (Porsche 911 GT3-R) op 2.19.132 ; 3. Dockerill-Kane (GB/Ferrari F430 GT3) op 1r ; 4. Verbist-Longin (Audi R8 LMS) op 2r ; 5. Thiers-Thiers (Ferrari F430 GT3) op 2r ; 6. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper) op 2r ; 7. Kelders-Blanchemain (Audi R8 LMS) op 3r ; 8. Bruynoghe-Van Beurden (Porsche 997 GT3) op 3r (1ste Div1 Klasse 4); 9. De Coster-Slingerland (Porsche 911 GT3 Supercup) op 3r ; 10. Derdaele-Derdaele (Porsche 911 GT3) op 3r ;… 15. Belien-Cuyvers (BMW 120D) op 7r (1ste Div 2 Klasse 6) ; 16. Verhoeven-Verhoeven (BMW M3 GTR) op 7r (1ste Div 2 Klasse 5) ; 20. Frans-Frans (Audi TT) op 13r ; enz.

Kampioenschap (officieus) :1. Longin-Verbist 41 ptn ; 2. Soulet-Goossens 40 ; 3. Kumpen-Franchi 37 ; 4. Ide-Maes 32 ; 5. Dockerill-Kane (GB) 25

Advertentie
Advertentie
Advertentie