Audi-baas Markus Duesmann gelooft niet dat autobouwers zullen blijven streven naar een steeds groter rijbereik voor elektrische wagens. Vandaag is het bereik nog belangrijk, omdat het opladen onderweg nog steeds langer duurt dan het tanken van brandstof aan een pomp. Dat gegeven zal volgens Duesmann in de relatief nabije toekomst echter verdwijnen: batterijen zullen steeds sneller kunnen opladen en de laadtijden zullen vergelijkbaar worden met de duur van een tankbeurt. Accu’s zullen echter wel zwaar blijven, dus kom je in een vicieuze cirkel terecht: meer rijbereik betekent een hoger batterijgewicht en dus een hoger verbruik.
Cirkel doorbreken
Op een bepaald moment zal die cirkel worden doorbroken en gaan constructeurs inzetten op kleinere accu’s die zich in een wip laten opladen, aldus Duesmann. Dan wegen EV’s ook minder en daalt het verbruik, waardoor het rijbereik ondanks de kleinere batterij niet zo veel afneemt. Ook het netwerk van oplaadpunten zal snel toenemen. Bovendien, zo meent Duesmann, gaan maar weinig mensen 500 kilometer aan één stuk rijden zonder een pauze in te lassen. Een bereik van 840 kilometer zoals de toekomstige Tesla Model S Plaid+ belooft, is dus zinloos, zo denkt de Audi-baas.
Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: