all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

1/20

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

12 cilinders, 960 pk, 1.250 Nm aan koppel en… 8 deuren? Deel alles door twee en je bekomt ons supersportieve duel: BMW M3 tegen Audi RS5 Sportback. Maar wie komt als winnaar uit de bus?

Geschreven door Vroom

22 April 2021

Advertentie

20210422125926audirs5sportbackvsbmwm3competition(1).jpg

In 1986 introduceerde BMW een kleine bom in de autosector: de M3. Een paar jaar later besliste ook Audi toe te treden tot de arena van de sportieve auto’s, maar dan met een break: de RS2. Na bijna 30 jaar is de Duitse titelstrijd verbetener dan ooit. Dat bewijst deze confrontatie tussen de M3 en de RS5 Sportback: twee ‘praktische’ berlines, allebei met een automaat en een zescilinder in de neus. Zet je schrap voor een ultrasportief duel!

20210422125927audirs5sportbackvsbmwm3competition(5).jpg
20210422125931audirs5sportbackvsbmwm3competition(4).jpg

Afwerking en uitrusting: punt voor BMW

Op dit domein is Audi kampioen, met interieurs boordevol technologie en een afwerking die als referentie kan gelden. De RS5 wijkt niet van de regel af, zeker niet met het stuurwiel in alcantara uit onze testwagen. BMW zat niet altijd op hetzelfde niveau, maar heeft zijn achterstand ingelopen in het interieur van deze M3: schermen waar je maar wil en een foutloze afwerking. Qua afwerking is dit dus een gelijkspel. Voor de uitrusting hebben beide modellen een eindeloze optielijst, waar je echt alles in vindt. Dus alweer gelijkspel. Maar de ‘personaliseerbare’ rijervaring van de M3, waarmee je zelfs de interventiedrempel van het ESP bij een sportieve rijstijl en de bekrachtiging van het rempedaal kan instellen, maakt het verschil met de RS5. Qua functionaliteit loopt de BMW dus een heel klein beetje uit op de Audi.

20210422125933audirs5sportbackvsbmwm3competition(16).jpg

20210422125932audirs5sportbackvsbmwm3competition(15).jpg

Comfort: punt voor Audi

Geen van deze twee auto’s is enkel ontwikkeld om de kerbstones te gaan aantikken op een circuit. Neen, ze zijn ook dagelijks bruikbaar. Ze hebben allebei een volwaardige achterbank waar volwassenen eenvoudig een plaats vinden. Door zijn bijzondere vormen is het iets lastiger om achterin de RS5 in te stappen. Maar hij herpakt zich op praktisch vlak met zijn grote kofferklep, die de toegang tot de bagageruimte vereenvoudigt. De uitkomst is ook hier weer krap, maar de overwinning gaat uiteindelijk naar de RS5 dankzij de gewoon veel betere geluiddemping.

20210422125937audirs5sportbackvsbmwm3competition(12).jpg
20210422125928audirs5sportbackvsbmwm3competition(6).jpg

20210422125931audirs5sportbackvsbmwm3competition(13).jpg
20210422125928audirs5sportbackvsbmwm3competition(7).jpg

Motor: punt voor BMW

Onder de groene motorkap van de RS5 ligt een V6-biturbo van 2,9 liter, die 450 pk en 600 Nm aan koppel doorgeeft aan quattro-vierwielaandrijving via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling waarvan alleen de mensen van Audi alle geheimen kennen. Het geheel kogelt de auto naar de 100 km/u in 3,9 seconden.

20210422125930audirs5sportbackvsbmwm3competition(11).jpg

Onder de zwarte motorkap van de M3 Competition ligt een zescilinder in lijn, eveneens met twee turbo’s en een inhoud van drie liter. Hij ontwikkelt 510 pk en 650 Nm aan koppel, die hij op de achterwielen loslaat. Ook hij tikt de 100 aan na 3,9 seconden.

20210422125929audirs5sportbackvsbmwm3competition(9).jpg

Deze motor is identiek aan die in de recent geteste M4, maar wordt nog wat krachtiger wanneer hij aan de ZF-achttrapsautomaat is gekoppeld. In tegenstelling tot de Audi (en de vorige generatie van de M3) heeft deze versnellingsbak een koppelomvormer. Deze automaat schakelt minder ‘doortastend’ dan de robotbak van de Audi, maar het karakter van de zes-in-lijn bezorgt de M3 toch een voorsprong. Het koppel is reeds bij heel lage toerentallen beschikbaar en daarna lijkt deze motor maar één ding te willen: zo snel mogelijk naar de rode zone sprinten. Opgelet: ook de V6 van de Audi is bijzonder indrukwekkend. Hij katapulteert de RS5 echt vooruit. Hij voelt alleen wat meer ‘afgevlakt’ aan.

20210422125930audirs5sportbackvsbmwm3competition(10).jpg
20210422125929audirs5sportbackvsbmwm3competition(8).jpg

Weggedrag: gelijkspel

Met zo’n knappe motoren beleef je aan het stuur veel plezier. Maar het is wel een ander soort plezier. De RS5 is verbluffend efficiënt, als een scalpel. Autoliefhebbers weten dat sportieve Audi’s doorgaans naar onderstuur neigen. Maar die boodschap is duidelijk niet bij de RS5 doorgedrongen. De voortrein maakt indruk en hij wisselt bliksemsnel van richting.

20210422125936audirs5sportbackvsbmwm3competition(19).jpg

20210422125937audirs5sportbackvsbmwm3competition(20).jpg

Ook de M3 is even fel als het oranje van zijn interieur. Hij laat zich beter vergelijken met het soort werktuigen dat je in het bos zou gebruiken (zoals een bijl) dan in een operatiekamer. Hij is speelser en gaat wat wilder oversturen. Hij kan efficiënt zijn, maar maakt vooral indruk door zijn vermogen om te driften en het gemak waarmee hij dan nog beheersbaar blijft. Je moet zelfs geen coureur zijn, want de eerder vermelde afstellingen van het ESP maken het mogelijk om de toegelaten drifthoek zelf te bepalen. Een scalpel of een hakbijl? Wij kunnen niet kiezen…

20210422125933audirs5sportbackvsbmwm3competition(17).jpg

20210422125934audirs5sportbackvsbmwm3competition(18).jpg

Prijs: gelijkspel

De M3 begint bij 84.750 euro, maar dan met een manuele versnellingsbak en 480 pk. Voor de 30 pk extra en de automaat van de Competition moet je minstens 91.950 euro neertellen. De RS5 van zijn kant staat in de prijslijst voor 92.400 euro. Over een verschil van 500 euro gaan we niet moeilijk doen, temeer omdat de eindeloze optielijst beide auto’s heel vlot over de grens van de 100.000 euro laat wippen. En je moet ze niet alleen betalen, maar ze moeten ook drinken. Het klopt wel dat ze allebei genoegen namen met zo’n 8 l/100 km (zelfs nog iets minder in de RS5) na een dikke 100 kilometer op de snelweg met de snelheidsregelaar op 120 km/u, maar eens je het gas intrapt op een bochtige weg (om over het circuit te zwijgen) zwijgen we liever zedig over het verbruik… Laat ons gewoon zeggen dat het dan eenvoudig verdriedubbelt zonder dat je de boel moet forceren. Kortom, ermee rijden is even duur als ze kopen. Maar je kiest deze auto’s met je hart…

20210422125927audirs5sportbackvsbmwm3competition(3).jpg

Besluit: winst voor BMW

De uitkomst van dit zeer sportieve en nipte duel is dat de M3 een duimbreedte voorsprong heeft. Door zijn iets meer instelbare rijgedrag en zijn motor die overloopt van het karakter laat de Beier de RS5 achter zich. Hoewel die laatste een betere geluiddemping geniet en adembenemend efficiënt is, bleek hij iets ‘sterieler’. Trouwens: voor het eerst zal de M3 ook verkrijgbaar zijn in een kleedje dat nog beter aangepast is aan gezinnen en dat rechtstreeks in het vaarwater van de RS4 komt. Een revanche met de breakversies dringt zich dus op…

20210422125932audirs5sportbackvsbmwm3competition(14).jpg

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Vroom

Vroom

Foto’s: Jean-François Christiaens

Advertentie

Koop een Audi A5 of vergelijkbare auto

Audi

A5

45 990 €

Nieuw Nieuw

2024

5 900 km

Benzine

150 pk

Automaat

162 g/km

date

THOEN - Audi

Geraardsbergen

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A5

29 990 €

Nieuw Nieuw

2021

46 623 km

Benzine

150 pk

Automaat

153 g/km

date

Van Mossel Sint-Niklaas - Audi

Sint-Niklaas

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

RS5

78 990 €

2024

11 569 km

Benzine

450 pk

Automaat

217 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Loenhout

Loenhout

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A5

42 990 €

2024

33 690 km

Benzine

150 pk

Automaat

159 g/km

date

Van Mossel Sint-Niklaas - Audi

Sint-Niklaas

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A5

40 990 €

2023

35 573 km

Benzine

150 pk

Automaat

158 g/km

date

Delbar Tournai - Audi

Tournai

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A5

40 900 €

2025

5 720 km

Benzine

150 pk

Automaat

158 g/km

date

MIG Motors Aalter - Audi

Aalter

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A5

26 800 €

2021

90 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

144 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

Audi

A5

54 900 €

2025

11 km

Diesel

163 pk

Automaat

141 g/km

date

LLorens SA Audi VW CVI

Neufchâteau

date

-

Audi Approved :plus


Koop een BMW 3 Reeks of vergelijkbare auto

BMW

M3

89 899 €

2024

16 521 km

Benzine

529 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

318

42 394 €

2024

11 699 km

Benzine

156 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

330

44 900 €

2024

16 837 km

Hybride

- pk

Automaat

39 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

330

35 974 €

2021

50 054 km

Hybride

184 pk

Automaat

41 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

320

42 900 €

2023

51 650 km

N/A

204 pk

Automaat

37 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

330

49 900 €

2024

7 330 km

Hybride

292 pk

Automaat

37 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

330

40 980 €

2022

74 824 km

Hybride

292 pk

Automaat

40 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

318

39 995 €

2024

16 364 km

Benzine

156 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass