Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren!
Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Stefan Kerckhoven, Managing Director voor Audi in België. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Stefan hieronder. We praten onder meer over corona, nieuwigheden zoals de Audi e-tron GT en Q4, elektrificatie bij Audi en Dakar.
Welkom Stefan! Kan jij jezelf kort even voorstellen?
Stefan Kerckhoven: Mijn naam is Stefan Kerckhoven. Ik ben sinds 1999 actief bij D’Ieteren, en sinds september 2017 ben ik Directeur voor Audi België. Zoals je weet is D’Ieteren het bedrijf dat de Volkswagen-producten invoert in België.
Leuk track record. (lacht) 2020 was een bewogen jaar. Dat zal voor Audi wellicht niet anders geweest zijn. Hoe hebben jullie dat beleefd? In welke zin was het anders dan andere jaren?
Stefan Kerckhoven: Wel, het is eigenlijk zeer goed en op een normale manier gestart met een Autosalon. Daar hebben we onwaarschijnlijk gescoord, zowel bij particulieren als bij fleet-klanten. Uiteraard kwamen kort daarna de eerste besmette gevallen ook in België op en midden maart was het zover - België in lockdown - met als direct gevolg de sluiting van de showrooms en de werkplaatsen. Die impact was dus wel hevig.
Daar spreken we over -80% in omzet in april. Eigenlijk lag de business zo goed als stil, maar toch zie je dan dat mensen creatief zijn tijdens zo’n lockdown en de digitale weg opgaan. Daardoor zagen we dat de fleet-bestellingen – weliswaar mondjesmaat – vanaf midden april terug begonnen op te pikken om dan in mei echt op een goed niveau te komen. Digitaal heeft dan wat overgenomen – video chat, chatten op afstand… – om dan toch maar wagens besteld te krijgen.
Wij hadden heel wat plannen gemaakt, recovery measures gepland, en gingen op basis van eerste schattingen toch uit van dalingen tot 30% voor de volgende maanden na die lockdown. De grote verrassing was dan eigenlijk juni, want we draaiden 10% méér dan het jaar daarvoor. In juli begon er ook echt een soort van inhaalmanoeuvre met een grote focus op stock. Mensen waren echt op zoek naar stockwagens, aangezien de productieketen toch ook onderbroken was. Een rush op stockwagens, en daardoor dus fantastisch goede verkopen. Die trend heeft zich voor de rest van het jaar doorgetrokken.
In november was er dan de tweede lockdown, terug met sluiting van de showrooms. Gelukkig konden de werkplaatsen dit keer wel open blijven en konden we ook blijven leveren. Dat was een zeer groot verschil met de eerste lockdown, toen we ook geen wagens mochten afleveren, en heel belangrijk voor de rentabiliteit van onze dealers. Aflevering betekent ook dat het geld binnenkomt natuurlijk.
Uiteindelijk hebben wij het jaar afgesloten op -10% in een markt die met meer dan 20% is gedaald. We hebben marktaandeel gewonnen en hebben het jaar afgesloten met een evenaring van ons hoogste marktaandeel ooit: 6,5%. We hebben dat ooit nog gehaald in 2015, maar dat is ondertussen toch weeral 5 jaar geleden. Al bij al was het jaar 2020 voor Audi in België dus nog niet zo slecht. (glimlacht)
“Voor de autosector is het een pijnlijke zaak dat er geen Autosalon is. Het is meer dan een traditie. De belg kijkt uit naar zijn Autosalon en ziet het ook vooral als een koopsalon.”
Inderdaad. Qua resultaat was het dan best wel ok. En als we kijken naar 2021… Er is nu geen fysiek Autosalon, maar ik veronderstel dat jullie wel veel in petto hebben voor ons? Wat mogen we verwachten van nieuwigheden?
Stefan Kerckhoven: Voor de autosector is het een pijnlijke zaak dat er geen Autosalon is. Het is meer dan een traditie. De Belg kijkt uit naar zijn Autosalon en ziet het ook vooral als een koopsalon. Nog altijd. Het blijft dus zeer belangrijk. We gaan er dus wel vanuit dat het jaar rustiger op gang zal komen en dat er de eerste 2 maanden wat minder verkocht zal worden, ook ingegeven door de huidige lockdown. Maar zoals alle mensen en bedrijven zoeken wij naar creatieve wegen. We zijn ook de digitale toer opgegaan en mensen kunnen op onze website productinformatie opzoeken, configuraties maken en ook in contact treden met een ploeg van productinformanten die de mensen extra uitleg geven via chat, live chat of video chat.
Daar is specifiek op ingezet door het ontbreken van het Autosalon dit jaar?
Stefan Kerckhoven: Klopt, want mensen zijn op zoek naar informatie. Normaal gezien kwamen zij naar het fysieke Autosalon om die informatie te krijgen van onze informanten op de stand van de beurs. Nu hebben we dat eigenlijk gewoon virtueel georganiseerd. De informanten zijn alleen beschikbaar digitaal, via chat en live chat. Op die manier proberen we de klanten verder te helpen.
En welke modellen mogen we verwachten op korte en langere termijn?
Stefan Kerckhoven: We zijn 2021 gestart met de vernieuwing van de Q2 en de Q5. Die modellen hebben dus een opfrisbeurt gekregen. Het tweede belangrijke aspect is de lancering van onze plug-in hybrid, zowel in onze nieuwe Audi A3 als de Q3 en Q3 Sportback. Die plug-in hybride-varianten zijn natuurlijk heel belangrijk voor onze fleet-klanten want ze zijn fiscaal zeer interessant.
Dat zijn momenteel de grote zaken, maar het echte vuurwerk moet voor Audi nog komen in 2021. Dan hebben we het uiteraard over de verdere elektrificatie van ons gamma. We hebben 2 jaar geleden de Audi e-tron gecommercialiseerd, die trouwens in Brussel wordt gebouwd. Vorig jaar was dit het tweede meest verkochte elektrische voertuig in België na Tesla Model 3. Een niet te onderschatten prestatie als je weet dat die auto rond de € 90.000 kost.
In 2021 gaan we verder op dat elan en lanceren we de e-tron GT. De eerste beelden kan je al op het internet terugvinden. De prereservatie is ook opgestart. Het is dus eigenlijk een Gran Turismo, vierdeurs. Een bloedmooie wagen. Onze huidige designer Marc Lichte beschouwt de Audi e-tron als de mooiste wagen die hij ooit tekende. Het doet mij denken aan de lancering van de Audi A5 in 2008. Dat was toen ook echt een bom die insloeg qua design. Dit model zal weer zo’n golf teweegbrengen.
Mensen reageren ook heel emotioneel op die auto omdat hij zo’n mooi design heeft. Het is dus een full-electric Gran Turismo met een autonomie die – afhankelijk van de batterij die men kiest – tussen de 400 en 500 km zal liggen en die fantastische rijprestaties zal kunnen voorleggen. De officiële onthulling is voor begin februari en kort daarna zal hij ook echt bestelbaar zijn. Nu kan je hem al prereserveren op onze website en de eerste leveringen worden begin mei verwacht.
Er is nog heel veel mysterie rond die auto. Maar in februari gaan we dus meer weten?
Stefan Kerckhoven: Inderdaad, dan wordt de wagen officieel voorgesteld. Tot nu toe toonden we enkel prototypes omdat het wettelijk ook zo moet. Zolang een wagen niet officieel gehomologeerd is, mag je geen definitieve beelden tonen. Ik kan jullie wel al verklappen dat het échte model zeer weinig afwijkt van het prototype. Wat je gezien hebt, is ook wat je zal krijgen. Eigenlijk wordt hij ook gebouwd op het platform van de Porsche Taycan die vorig jaar werd gelanceerd. Audi gaat dus op dat elan verder met de e-tron GT.
Mooi. Goede basis ook denk ik. Heel succesvol in zijn segment, de Taycan, dus veelbelovend voor de e-tron GT.
Stefan Kerckhoven: Het zal trouwens ook met de e-tron GT zijn dat we ons eerste full-elektrische RS model gaan commercialiseren. Audi staat bekend om zijn RS-gamma: RS 3, RS 4… De RS 6 is onlangs gecommercialiseerd. De RS Q8 en dergelijke... Van de e-tron GT komt er ook een RS-variant die full-elektrisch zal zijn en uiteraard ook fantastische prestaties zal kunnen voorleggen.
Ik kijk vooral uit naar die versie. (lacht) Welke andere modellen mogen we nog verwachten? De Q4?
Stefan Kerckhoven: Inderdaad. De e-tron GT is natuurlijk voor het hogere segment, voor de mensen die uitkijken naar sportiviteit en exclusiviteit. Met de Q4 gaan we natuurlijk een heel ander doelpubliek aanspreken. Dit wordt echt ons instapmodel in – nota bene – het meest populaire segment in België: het A-SUV-segment. Qua buitenafmetingen zit hij tussen de Q3 en de Q5, maar de binnenruimte is gigantisch en leunt zelfs dicht aan bij een Q7 omdat je geen middenconsole meer hebt. Verder zal de wagen een reikwijdte hebben tussen de 350 en de 500 km autonomie, naargelang de batterijkeuze.
“Als we vandaag in België de markt afschuimen en kijken wat er bestaat, dan zie ik eigenlijk geen enkele concurrent die zich naast de Q4 gaat kunnen zetten qua product, maar ook qua pricing.”
Wij denken dat de Q4 een gamechanger is. De leasingmaatschappijen zitten er ook erg op te wachten. Zij wachtten op een 100% elektrische SUV met een reikwijdte tussen de 400 en 500 km die vooral ook budgetvriendelijk is. Daar gaan we de mensen verrassen, omdat de Q4 al onder de € 50.000 beschikbaar zal zijn. Als we vandaag in België de markt afschuimen en kijken wat er bestaat, dan zie ik eigenlijk geen enkele concurrent die zich naast de Q4 gaat kunnen zetten qua product, maar ook qua pricing. Het zou dus in principe een zeer populair model kunnen worden. Uiteraard is het afwachten hoe de Belgen hiermee omgaan. Het is toch een andere mindset, elektrisch rijden.
We merken wel – dat zien we trouwens ook in de e-tron-cijfers – dat die wagens geen natuurlijke levenscyclus kennen. Een traditioneel product vertoont de gauss-curve qua levenscyclus. Hier heb je een levenscyclus waar het volume alleen maar toeneemt omdat meer en meer mensen openstaan en klaar zijn om in het elektrische verhaal te stappen. De markt wordt dus alsmaar groter. Dat laat ons toe om te kunnen blijven groeien met die producten.
Zie je dan de toekomst bij Audi volledig elektrisch of zijn er nog toekomstperspectieven voor verbrandingsmotoren?
Stefan Kerckhoven: De verre toekomst zal toch elektrisch zijn. Misschien ook waterstof, maar vandaag is het toch de elektrische kaart die getrokken wordt door alle constructeurs. Wij blijven uiteraard de klassieke verbrandingsmotoren commercialiseren, maar je ziet en hoort toch ook in de pers, in de politieke wereld en ook binnen Europa met de Green Deal dat er zwaar ingezet zal worden op vergroening en op het afbouwen van CO2. Er gaat dan ook veel druk komen op de verbrandingsmotoren natuurlijk.
Ik had ook gehoord dat Audi plant om deel te nemen aan de all-electric Dakar Rally in 2022. Hoe belangrijk is de motorsport voor Audi, en dan vooral die elektrische motorsport?
Stefan Kerckhoven: Motorsport is altijd belangrijk geweest. Audi heeft zijn premium-imago ook via de motorsport verder opgebouwd in de jaren ’80 met de Quattro, in de B-reeks rally’s, die fenomenaal waren voor die tijd. Dat waren wagens van 600 pk, in feite Formule 1s op rallywagen-niveau. Met de Quattro heeft Audi daar fantastische zaken gerealiseerd en geschiedenis geschreven.
Dat was de start van het nieuwe Audi en het opbouwen van het premium-imago. Dan heeft Audi zich later ook ingeschreven in de Le Mans- en DTM-series, en de meest recente wending was de Formule E, de elektrische competitie voor formulewagens. Dus motorsport is altijd deel geweest van de aanpak van Audi. Dat zal naar de toekomst toe ook zo blijven. Het concept dat ze klaargemaakt hebben voor de rally Parijs-Dakar getuigd daarvan. Het is een nieuw initiatief waar heel wat mensen naar uitkijken en het getuigt van het feit dat Audi zich toch steeds opnieuw kan heruitvinden.
We kijken er zeker naar uit. Ik kijk even naar de klok. We zijn bijna rond. Dat betekent dat we onze snelle vragenronde gaan doen, daarbij kan je steeds kiezen uit twee mogelijke antwoorden. Klaar? Dan gaan we van start!
Fiets of step?
Stefan Kerckhoven: Fiets.
Uit eten of uithalen?
Stefan Kerckhoven: Uit eten.
Tweezitter of SUV?
Stefan Kerckhoven: Tweezitter.
Formule 1 of Formule E?
Stefan Kerckhoven: Formule 1.
Manueel of automaat?
Stefan Kerckhoven: Automaat.
Francorchamps of Nürburgring?
Stefan Kerckhoven: Francorchamps.
Radio of podcast?
Stefan Kerckhoven: Podcast.
Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?
Stefan Kerckhoven: Ring van Brussel.
Met de auto door de binnenstad of een autovrij centrum?
Stefan Kerckhoven: Da’s een moeilijke. Autovrij centrum.
En dan nog eentje speciaal voor Audi: de originele Quattro of de originele TT?
Stefan Kerckhoven: De originele Quattro.
Héél erg bedankt Stefan om deel te nemen aan onze VROOM.be podcast en hopelijk tot binnenkort!
Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!