François Piette

14 MRT 2014

Belg keert terug naar benzinemotor

De dieselwagen verliest terrein in België. Na een constante vooruitgang in de verkoop de afgelopen decennia, was er een sterke daling van dit type motor in 2013. De benzinewagens varen er wel bij.

In 2010 was de verhouding op de markt van de nieuwe wagens 76 procent diesel en 24 procent benzine. Drie jaar later is dat verschoven naar 65 tegenover 35 procent. De ‘verdieseling’ lijkt dus te vertragen, zelfs al blijft het grootste deel van het Belgische autopark op diesel rijden. Op een totaal van bijna 5,5 miljoen wagens tellen we 3,4 miljoen dieselwagens en 2 miljoen benzines.

Elektrische auto is flop

Wat alternatieve aandrijfsystemen en brandstoffen betreft, is de sfeer niet bepaald gunstig. Hybrides of auto’s die rijden op stroom, CNG of LPG vormen maar 1,1 procent van het Belgische automobielpark in 2013. België heeft dus een grote achterstand op de andere Europese landen. De infrastructuur voor elektrische en aardgasauto’s ontbreekt.

Wagenpark veroudert

De gemiddelde leeftijd van auto’s wordt hoger. Automobielfederatie Febiac legt uit: “Enerzijds zijn wagens meer en meer betrouwbaar en anderzijds zetten de huidige fiscale regels eigenaars van oude en vervuilende auto’s niet echt aan om ze in te ruilen voor recentere en milieuvriendelijke exemplaren.”

Nieuwe fiscaliteit?

Febiac pleit ervoor om de autofiscaliteit compleet om te gooien: “Om mensen aan te moedigen oude wagens te vervangen, is het meer dan ooit noodzakelijk om de jaarlijkse verkeersbelasting te ‘vergroenen’ en het voorbijgestreefde criterium van fiscale pk (op basis van de cilinderinhoud) te vervangen door de milieugerelateerde criteria CO2 en Euro-norm.”

Advertentie
Advertentie
Advertentie