François Piette

5 NOV 2013

Belgische verkoop van nieuwe auto’s daalt

In oktober 2013 werden 5,6 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan in oktober 2012. Een bittere vaststelling, maar de globale situatie in de eerste tien maanden van het jaar blijft stabiele tegenover vorig jaar.

Alle categorieën dalen

Afgezien van de zware vrachtwagens, is de verkoop in alle marktsegmenten in vrije val. Bij de personenwagens eindigde de maand oktober 2013 met 39.490 inschrijvingen, tegenover 41.846 vorig jaar. De eerst tien maanden samengeteld behouden het status quo, met een verwaarloosbare stijging van 0,09 procent. Federatie Febiac houdt vast aan zijn prognose van 485.000 nieuwe auto’s voor heel 2013, een stabiel resultaat in vergelijking met 2012.

Bij de merken

In oktober leidde Volkswagen de verkoop, maar het wordt op de hielen gezeten door Renault. Terwijl de Duitse reus van zijn pluimen verliest (-16,8%), wist het Franse merk zich te herpakken (+8,2), wat zorgt voor een kloof van 35 auto’s. Achter dit duo vinden we Peugeot, Citroën en BMW.

Enkele merken zijn erg in vorm. Zo zien we uitstekende prestaties van Hyundai (+33,11 %), Suzuki (+23,61 %), Land Rover (+20%), Mazda (+48,1%) en Subaru (+132,6%).

Andere merken hebben het dan weer moeilijk: Nissan (-33,2%), Volvo (-20,8%), Mitsubishi (-22,8%), Alfa Romeo (-57,6%) en Lancia (-38,2%). 

Advertentie
Advertentie
Advertentie