François Piette

21 SEP 2005

Net wat nodig is

De 118i versie kwam eind 2004 aan om de offerte van de 1 reeks te vervolledigen. Een motorisering die aantoont dat BMW evenwichtig kan spelen tussen plezier en verstand. Inderdaad, deze 1 reeks vertoonde karakter, maar ook héél wat discipline.

Men dacht dat "compromis" een typische Belgische sport was. BMW toont ons aan met de 118i, dat het ook een Beierse specialiteit is. Behalve dat we hier geen onbevredigde personen hebben, maar wel volledig tevreden. Waarom? Wij geven u hieromtrent verdere uitleg.

Troosten

Dankzij onze vorige testrit van de 118d en de 120i, weet men dat de enige kleine BMW, in haar segment, de achterwielaandrijving bezit. Deze technische keuze, geeft pep aan de besturing, maar schrikt er ook sommige mee af, zeker met een sterke motorisering. Nochtans zal de BMW niet zomaar als een tol draaien, het onderstel en de elektronica (stabiliteitscontrole en aandrijving) zullen maken dat ze braafjes op rails blijft rijden. Niettemin, als het vermogen er werkelijk is, voelt men lichtjes het achterstel slippen en zeker op natte wegen. De 118i heeft de bekwaamheid om deze situatie te vermijden, indien men ze niet uitdaagt. Want uiteindelijk is de motor van 129 pk niet te sterk, maar ook niet te zwak.

4 cilinders

De motorblok, van 1995 cm³ met 4 cilinders en 16 kleppen, ontwikkelt 95kw / 129 pk. Bovendien, beschikt de BMW 118i van dezelfde technische snufjes dan haar 120i-benzine zus. Men spreekt hier van de totale variabele bediening van de ventielen zonder verstikkingskleppen (Dubbele Vanos met Valvetronic). Voor de versnellingsbak had men enkel recht op een manuele bak met 5 versnellingen, maar op de catalogus bestaat nu ook een automaat met 6 versnellingen. Deze versie laat de maximale snelheid toe van 208km/u en een overgang van 0 naar 100km/u in 9,4 seconden. De 118i blijft dus een sportieve, maar een brave sportieve wagen. De opstoot is evenmin moeizaam met een koppel van 180 Nm beschikbaar aan 3250tr/min.

Zacht

Deze motorisering vertoont zich ook zuiniger dan de 116i met een gemiddeld gemengd verbruik van 7,3 liters (CO2-uitstoot van 176g)… wetend dat men geen moeite zal moeten vertonen om de motor even te pushen of tijdens een inhaalpoging. Zoals eerder geschreven is dit een uitstekende getroffen vergelijking. Meer, de 1-reeks heeft stijl. Het plezier wordt geëvenaard als met uit de wagen stapt of wanneer men haar voor onze deur ziet staan. Jammer dat het moeilijk wordt om er met drie achteraan in te kruipen. Maar ja, deze 118i heeft een kenmerkend trekje dat aantrekkelijk wordt voor onze vrouwelijke klanten… zelfs al wordt een budget van 22.000 euro’s – zonder de opties – duur voor een tweede wagen. Luxe, dus. Maar dit gezegd zijnde, heeft de 118d 1-reeks, de beste verhouding prijs-kwaliteit.

© Olivier Duquesne

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ