François Piette

23 SEP 2015

BMW presenteert twee nieuwe hybrides: 225xe en 330e

BMW gaf de herlaadbare hybrides al de nodige adelbrieven met de i8 en nu wordt de technologie toegepast in meer traditionele auto’s, namelijk de 225xe en 330e.

225xe

De nieuwe 2-Serie Active Tourer krijgt een nieuwe variant. Deze 225xe heeft nog altijd een driecilinder turbobenzine met 136 pk aan de vooras, maar voegt aan de achteras een elektromotor met een vermogen van 88 pk toe. Hij wordt dus op de vier wielen aangedreven en haalt een totaalvermogen van 225 pk en een koppel van 385 Nm. Mooie waarden waarmee deze auto 100 km/u haalt in 6,7 seconden. Alleen een zestrapsautomaat is beschikbaar in dit model.

De batterij laadt op in 3u15 op een klassiek stopcontact, maar die tijd kun je verminderen met een walbox. De opgeladen batterij maakt een elektrische autonomie van 41 km mogelijk. In die modus is de maximumsnelheid 125 km/u. Ter informatie: het verbruik bedraagt 2 l/100 km, de CO2-uitstoot 46 g/km.

330e

De 330e is dan weer een pure achterwielaandrijver. Onderhuids vinden we een viercilinder turbobenzinemotor met 184 pk, een elektromotor met 88 pk en een automaat met acht versnellingen. Met het vermogen van 252 pk en het koppel van 420 Nm accelereert de 330e naar 100 km/u in 6,1 seconden. Hier belooft BMW een verbruik van 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km. De batterij heeft een gelijkaardige oplaadtijd als in de 225xe en (volgens de constructeur) een autonomie van 40 km. Hier wordt de snelheid in elektrische modus begrensd op 120 km/u.

Advertentie
Advertentie
Advertentie