François Piette

10 OKT 2011

BMW 5‑Serie: technische revolutie

BMW gaat in de aanval. Het motorengamma van de 5-Serie wordt grondig aangepast en krijgt een nieuwe topmotor voor de break, een ecomodel en verschillende nieuwe viercilinders.

520d EfficientDynamics

Deze ecoversie wordt aangedreven door de traditionele viercilinder tweeliter dieselmotor. Zijn comfortabele vermogen (184 pk of 163 pk in België om fiscale redenen) wordt gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak. De ingenieurs verlengden de eindverhouding en zorgden voor meer gestroomlijnde velgen. Het resultaat is verbazingwekkend: 4,5 l/100 km of 119 g CO2/km. Het rijprogramma Eco Pro dat je met een knop kunt selecteren, beperkt de kosten aan de pomp tot het minimum.

Benzinemotoren

In het benzinegamma introduceert BMW een nieuw instapmodel: de 520i met een tweeliter viercilinder turbomotor die 184 pk levert bij een relatief laag toerental van 5.000 tr/min en een krachtig koppel van 270 Nm vanaf 1.500 tr/min. Het lijkt wel een dieselmotor die op benzine draait.

De 528i schakelt over van een melodieuze zescilinder naar een tweeliter viercilinder turbo, maar dan met 245 pk en 350 Nm. Voor de liefhebbers is er nog altijd de 530i met atmosferische zescilinder-in-lijn, vanaf nu met 272 pk. De breakvariant Touring heeft een nieuwe topmotorisatie, de 550i met 407 pk V8 die al beschikbaar was in de sedan.

Dieselmotoren

Bij de diesels laat de 525d zijn zescilinder voor wat het is. Hij wordt vervangen door een viercilinder die minder brandstof verbruikt. Het vermogen en het koppel blijven aantrekkelijk: 218 pk en 450 Nm. De 530d en 535d winnen allebei dertien paarden, waardoor ze nu respectievelijk 258 en 313 pk leveren.

Een niet onbelangrijk detail voor de liefhebbers van caravans: de 528i, 535i, 525d, 530d en 535d kunnen nu ook in de Touring-versie genieten van de vierwielaandrijving xDrive. 

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie