François Piette

26 MRT 2013

BMW 7‑Serie: toekomstige vlaggenschip uit München

De laatste tijd passeert het ene na het andere prototype van BMW. Langzaam maar zeker maakt BMW zich op om de veelbelovende S-Klasse te bekampen met een nieuwe 7-Serie, die eind 2015 voorgesteld wordt. Het design blijft ongeveer hetzelfde, maar onderhuids verandert de auto radicaal.

Jacht op overtollige kilo’s

BMW is er zich van bewust dat de toekomst alleen zuinige auto’s toelacht. De 7-Serie ondergaat een drastisch regime. Maar aan de comfortuitrusting wordt niet geraakt. De constructie zelf wordt dus aangepast door staal met hoge weerstand, koolstofvezel en aluminium te gebruiken. Dat verbetert niet alleen het verbruik, maar ook de remmen, het weggedrag en de prestaties.  

Geen M-versie

De Motorsport-afdeling staat nog altijd afkerig tegenover de 7-Serie. Bij Mercedes aarzelt AMG nochtans niet om de S-Klasse in een dragster te transformeren. De toekomstige 7-Serie krijgt wel een M Performance-variant, iets rustiger dan een echte M. Onder de motorkap ligt een V8 biturbo.
BMW levert de gebruikelijke zes- en achtcilinders. We moeten nog even geduld oefenen om te weten of er deze keer ook een viercilinder bij is en of er opnieuw een V12 aan de top staat. Tot slot signaleren we dat een plug-inhybride, ontwikkeld met Toyota, mogelijk ook op het programma staat.

Topmultimedia

De technologie-uitrusting omvat uiteraard een internetverbinding met wifi, navigatie via een 3D-kaart en realtime-info over het verkeer en het weer.

Advertentie
Advertentie
Advertentie