Bruno Wouters

17 MRT 2012

Een statutaire scooter?

BMW heeft voor zijn intrede op de felbegeerde markt van de maxiscooters duidelijk de nodige inspanningen gedaan. De Tmax is er al jaar en dag heer en meester op, maar zijn sportieve ambities zijn niet bij iedereen even in trek, wat ruimte maakte voor de grotere Suzuki Burgman 650 of Honda SW-T 600 modellen. BMW heeft dat goed begrepen en brengt, op basis van eenzelfde motor-chassis combinatie, twee heel verschillende modellen op de markt.


Ondanks een identieke basis is de zithouding heel verschillend, iets wat BMW kan als geen ander als we naar andere voorbeelden als de K1600 GT en GTL kijken. In dit geval staat het zadel lager, met een regelbare rugsteun voor de bestuurder en een hoger geplaatst stuur. In tegenstelling tot de C600 is hier niet veel ruimte om zich over de volledige lengte van het zadel te verplaatsen. De GT zet meteen aan tot een meer ontspannen rijstijl. Hij is ook voorzien van een elektrisch verstelbaar windscherm, een ontegensprekelijk voordeel dat hij van het GT gamma van het merk heeft overgenomen. Onder het brede zadel is er ook meer ruimte dan onder dat van de C600, maar zonder records te breken. Ondanks de bizarre vorm kunnen er wel twee integrale helmen in opgeborgen worden. De keuze om al dan niet de buizenstructuur onder het zadel te beschermen begrijpen we niet helemaal, wie zou nu graag een helm tegen die buizen horen kletteren ... ?

Een echte GT

De look legt een duidelijke link naar de andere GT modellen van het merk zoals de R1200 RT, en maakt zijn ambities meteen duidelijk. De C650 GT wil niet alleen het vuur aan de schenen legen van de Suzuki of de Honda, maar ook aan die van de GT in het algemeen. Het zou ons dan ook niet verwonderen dat enkele eigenaars van een R1200 RT zich laten overtuigen door de C650 GT. De C650 moet echter wel rekening houden met een extra gewicht van 12 kg (totaalgewicht van 261 kg), wat het stilstaand manoeuvreren zeker niet gemakkelijker maakt. Maar zodra er beweging is blijkt hij even soepel en wendbaar te zijn als zijn sportieve broertje. Op de snelweg is hij op zijn best en maakt hij indruk met een uitstekend evenwicht en stabiliteit, ondanks het feit dat we zijn gewicht en afmetingen wel degelijk voelen (tijdens onze testrit haalden we op onze GPS een topsnelheid van 174 km/u). De achteruitkijkspiegels, die met hun geïntegreerde LED verlichting wel heel mooi zijn, geven vooral een zicht op uw ellebogen. In een groep van een zestal scooters hadden we achter het stuur van de C650 GT heel wat moeite om onze achtervolgers in het oog te houden met onze trillende achteruitkijkspiegels. Het brede zadel is, zowel voor de bestuurder als voor de passagier, heel comfortabel. Het zadel voor de passagier staat hoger, wat het zwaartepunt van de maxiscooter nog hoger plaatst en het evenwicht bij lagere snelheden niet echt ten goede komt.

Goede en minder goede puntjes

De C650 neemt enkele handige en praktische gadgets over van de C600 zoals de handrem dat automatisch aangetrokken wordt bij het gebruik van de centrale steun. BMW loopt ook hoog op met de centrale vergrendeling van de C650. In werkelijkheid blokkeert het contact het stuur, één van de twee opbergruimtes vooraan (waarom één van de twee en niet allebei?), en, mirakel, het zadel en de benzinedop. Dank u BMW voor deze centrale vergrendeling, de eigenaars van de C600 en C650 hebben echt geluk! Maar voor dezelfde prijs hadden we echt liever een contactslot gehad waar we ons niet aan moesten ergeren telkens we het stuur wilden losmaken, wat op de lange duur heel frustrerend is!

Niet overdrijven

We vertoeven ondertussen opnieuw op de mooie baantjes in de buurt van Madrid die ons al heel wat plezier hadden geboden aan het stuur van de C600. De houding achter het stuur van de GT zet dan wel aan tot een meer rustige rijstijl, maar dat wil helemaal niet zeggen dat het niet anders kan. Het verschil tussen beide modellen is wel duidelijk merkbaar. Bij het remmen en nemen van bochten voelen we gevoelig het extra gewicht. De C650 heeft een andere personaliteit dan de C600. Hij is minder lenig en speels, maar laat ondanks alles veel toe. Hij ziet er dus niet alleen heel anders uit, hij voelt en is ook anders. Maar dat is ook logisch, en hoe BMW het gewild heeft. Puur op weggedrag moet de C650 inleveren op de C600, maar tegenover zijn rechtstreekse concurrenten, en zelf enkele zwaardere GT's, is hij veel gemakkelijker en aantrekkelijker. Al bij al een coherent aanbod voor een cliënteel dat duidelijk verschilt van dat van de C600, en hij is ongetwijfeld wat volwassener en waarschijnlijk wat redelijker. Met een prijskaartje van 11.050 € zit hij tussen de SW-T 600 en de Burgman 650, maar een pak lager dan een GT.

Advertentie
Advertentie
Advertentie