Bruno Wouters

2 MRT 2010

De ultime flat !

De paradoxale BMW HP2 Sport zagen we in 2007 voor het eerst op de piste, aan de start van de 24 Uren van Le Mans. Later dat jaar stelde BMW het baanmodel voor. De flat's waren al enkele jaren verdwenen op het circuit, en het was een leuke verrassing van BMW om opnieuw van zich te laten horen met deze legendarische motor.


De HP2 werd op de markt gebracht als de R 1200 S, maar de "HP2" benaming (High Performance en 2 cilinders) geeft aan dat het om buitengewone modellen gaat. Modellen ontwikkeld door gepassioneerde ingenieurs. Hun ervaring, know-how en "feeling", naast de technische mogelijkheden van BMW hebben toegelaten om een hoogtechnologisch en ambachtelijk product op de markt te brengen.

Typische BMW ingrediënten

Met exclusieve modellen als resultaat. De R 1200 S en de HP2 Sport nemen de karakteristieke ophanging van het merk over, evenals de flat. Ondanks de beperkingen op het vlak van vermogen en de aërodynamische nadelen. Toch heeft het team van BMW ingenieurs het onderste uit de kan gehaald om tot het uiterste te gaan met deze flat, die grondig herzien werd ten opzichte van de 1200 S. De flat is nu goed voor een vermogen van 130 pk aan 8.700 tr/min en een koppel van 115 Nm aan 6.000 tr/min, met een maximaal toerental van 9.500 tr/min.

Afwerking

De verfijning van dit model is op zowat alle modellen terug te vinden, zoals de voetsteunen, bediening en voorvorkkop in aluminium en onderdelen in carbon, zonder de prachtige velgen te vergeten. De uitzonderlijke zorg dat ze bij BMW gebruikt hebben voor de afwerking heeft toegelaten om het gewicht te beperken tot 178 kg, of 199 met een volle tank. Een groot deel van de achterkant werd met carbon afgewerkt en doet dienst als steun voor de uitlaat. De kleine rugsteun op het zadel is voorzien van luchtuitlaten om doeltreffend de door de uitlaat gegenereerde warmte te evacueren.

Erfenis

De implicatie van BMW Motorrad in de competitiewereld is waarschijnlijk even oud als het merk zelf. In onze contreien mochten we van 1999 tot 2004 de Boxer Cup meemaken op de meeste Europese circuits. In 2007 zag opnieuw een officieel team de dag. Dit was de ultieme testbank voor BMW en de verdere ontwikkeling van de HP2. De twee modellen verschillen buiten een groter reservoir en systeem om sneller de wielen te veranderen en een Akrapovicmaar maar weinig. Na een grondige voorstelling van de bolide krijgen we eindelijk de kans om achter het stuur plaats te nemen. Een sportieve, maar zeker geen radicale houding, het zadel zal voor zowat iedereen passen en het sturen is zeker niet te vermoeiend. De houding is op een natuurlijke wijze sportief en de enige mindere puntjes zijn de achteruitkijkspiegels en het zo goed als onleesbaar dashboard. Om eerlijk te zijn hadden we liever gehad dat BMW het dashboard van de 1200S gebruikt had!

Puur plezier

De eerste meters zijn heel geruststellend, de motor draait vlot en heeft geen probleem met lagere toerentallen. Vanaf 3.000 tr/min is er al 100 Nm koppel beschikbaar. Tot het maximum koppel, 115 Nm aan 6.000 tr/min, merken we een kleine afvlakking op aan 5.500 tr/min, ook als is er dan nog altijd 110 Nm beschikbaar. Het resultaat is een constant beschikbaar vermogen aan zowat alle mogelijke toerentallen. De motor is krachtig maar in geen elk geval opdringerig. Een puur plezier, en flirten met de rode zone is ook helemaal geen probleem. Ten opzichte van andere sportieve modellen is het rijplezier continu present, dit is een gezonde en verstaanbare motor dat zich overal op zijn gemak zal voelen (zelf het stadsverkeer, wat niet noodzakelijk de omgeving bij uitstek is voor deze motor, valt mee ... !) Zodra het ritme de hoogte ingaat ontdekken we de ware natuur van dit model, een model voor een extreem gebruik. De ophanging laat dat toe en het remsysteem is ronduit optimaal. Bovendien krijgt de eigenaar een mooi en zeldzaam model om zowel op de piste als op de baan het onderste uit de kan te halen. En dat is een eerder zeldzaam gegeven. De prijs, op z'n BMW's (21.600 €) is, bijna, redelijk te noemen voor dit uitzonderlijk model.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie