Bruno Wouters

13 DÉC 2009

Met de K van Kolossaal

In 2004 verbaasde BMW de wereld met een extravagante roadster: de K 1200 R. Met173 pk en een totaalgewicht van 243 kg is het bij dit model nog allemaal net wat meer. Net zoals bij zijn voorganger, die nauw uit de K 1200 S evolueerde, neemt de K 1300 R alle evoluties van de 1300 S over.

Zoals verwacht ligt het zwaartepunt van deze facelift bij de motor. Die krijgt er zowat 140 cc bij. Resultaat, een koppel van 140 Nm (13 Nm extra) en 173 pk (10 extra). Dankzij de kortere eindoverbrenging blijft het typische “roadster” karakter van de K 1300 S behouden. Ook de versnellingsbak evolueert en krijgt de uitstekende shifter die we eerder op de S versie zagen.

Erfenis

Onlangs werd het chassis van de K 1300 S aangepast en ook de R krijgt een nieuwe voortrein. De roadster neemt ook de strakkere schokdempers van dat model over. De R onderscheidt zich van de S ondermeer door de afmetingen van de achterband. Hoewel die standaard een 180/55x17krijgt was ons testmodel toch met een 190/55x17 uitgerust. Blijkbaar is ook de optielijst van beide modellen vergelijkbaar. In die optielijst vinden we overigens ook het ESA II-systeem terug. Ook het EVO remsysteem staat op het lijstje, maar in tegenstelling tot de K 1300 S is ABS hier een optie. Onze K 1300 R was uitgerust met het “HP” instrumentenbord dat we eerder op de HP2 sport zagen. Het display werd ontwikkeld in samenwerking met 2D Systems en geeft informatie weer zoals de snelheid, het toerental, de kilometerstand of het uur.

Oud en nieuw

In “race” mode geeft het display de rondetijden, het maximaal toerental, de topsnelheid en het aantal schakelmomenten. Leuk, maar echt onder de indruk waren we toch niet. In gewone baanmode worden er minder gegevens getoond dan op een klassiek dashboard en is de display veel minder leesbaar dan een klassiek model. Zeker de toerenteller als een verschuivende grafief valt tegen. Op minder dan een week tijd reden we met het klassiek dashboard van de K 1300 R en het nieuwe HP display van de K 1300 S. het zorgt in ieder geval voor voldoende stof voor een eindeloze discussie over het analoge en het digitale tijdperk. Een blik op de klassieke tellers van de K 1300 S volstaat om nooit meer naar het HP display te willen kijken. Wij zijn absoluut geen fans, zoveel is nu wel duidelijk!

"Bad Boy"

De look evolueert op een subtiele wijze. In een oogopslag herken je de R nog altijd uit duizenden maar de kunststof koetswerkonderdelen zien er wat gespierder uit. Algemeen genomen ziet de machine er zelfs wat agressiever uit. De wegligging van een R is bijna identiek aan die van de S. Toch is door het hogere stuur de zitpositie wat anders. De R is hierdoor iets comfortabeler en het (optionele) windscherm doet uitstekend zijn werk. “Cruisen” aan meer dan toegelaten snelheden is helemaal geen probleem. Zelf een kruissnelheid van 150 km/u (in Duitsland natuurlijk!) verteer je zonder problemen. Door de ietwat hogere positie van het stuur, kregen we na verloop van tijd toch wat last in de polsen. Niet aangenaam als u het ons vraagt.

Mannen weten waarom

Verder waren we nog altijd even onder de indruk van het motorblok. De motor presteert aan alle mogelijke toerentallen. Een pak rij plezier op voorwaarde dat je al ervaring hebt opgedaan. Deze machine is niets voor beginners.Van zodra je het gas opendraait, accelereert de K 1300 R pijlsnel naar ongeoorloofde snelheden. Maar deze motor is een stuk zwaarder dan een doorsnee motor en het is oppassen geblazen voor de minder geoefende rijder. Je bent hier niet op weg met een lichte toermotor. Toch neemt dat niet weg dat deze motor op het gebied van wegligging niets dan superlatieven verdient. Met een goed aangevulde optielijst (ABS, antislipsysteem, controle van de bandendruk, …) heeft de R troeven te over.

Buiten proportie

Bovenop de eerder aangehaalde argumenten komt er ook nog een chassis met Duolever vork. De ophanging voelt vrij strak aan, maar controleert op perfecte wijze deze uitzonderlijke machine. En dat is waarschijnlijk de grootste troef van deze zware roadster. Een ongelofelijke look, een uniek temperament en uiterst doeltreffend in alle omstandigheden. Dankzij een buitengewoon chassis en een spijtig genoeg erg lange optielijst is de K 1300 R een erg interessante machine. Voor 14.350 euro heb je al een K 1300 R. Maar aan ons testmodel hing toch een prijskaartje van bijna 18.000 euro …
 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ