François Piette

5 OKT 2009

Downsizing

Ecologie heeft ook zijn leuke kantjes. De tijden van de logge en gigantisch grote SUV’s lijken voorbij. De enkele dinosauriërs die nog in de showrooms staan, worden langzaam maar zeker vervangen door compactere modellen. De BMW X3 was een eerste stap in die richting, en de nog compactere BMW X1 bevestigt deze tendens. Bovendien ziet het er naar uit dat rijplezier opnieuw een verkoopsargument wordt.

Design als aankoopcriterium

De auto mag dan al een gebruiksvoorwerp geworden zijn, toch spelen bij aankoop heel wat subjectieve criteria mee. Studies wijzen uit dat design de meest doorslaggevende factor is bij een aankoop. De BMW X1 ziet er erg geslaagd uit. De scherpe en dynamische lijnen en de agressieve blik slaan aan. De 4,45 meter lange X1 oogt natuurlijk niet zo indrukwekkend als een X6, maar hij ziet er erg sympathiek uit.

De bestuurder centraal

Naar aloude traditie is de boordplank naar de bestuurder gericht. De BMW X1 is verrassend ruim en vier passagiers zitten erg comfortabel. Door de transmissietunnel is de vijfde zitplaats eerder symbolisch. De achterpassagiers worden vertroeteld met een regelbare rugleuning. Dit kan echter ten koste gaan van het koffervolume. Dankzij een in 40/20/40-verhouding neerklapbare achterbank kan de koffer van 420 tot 1.350 liter slikken. Niet slecht. We waren wel ontgoocheld over de gebruikte kunststof. In deze prijscategorie kan het beter. De sfeer is typisch BMW: streng en wat somber. De optielijsten kunnen echter voor een oplossing zorgen. Lichtgekleurd leder en houtinleg fleuren de auto op. Maar let daarbij wel op de kostprijs. Gelukkig is de auto erg praktisch en zijn er voldoende bergvakken.

xDrive

Een BMW op vijf draagt een ‘X’ in zijn typebenaming, (de ‘X’ verwijst naar vierwielaandrijving, nvdr.). Deze markt is dus erg belangrijk voor de Beierse constructeur. Het is dan ook vrij logisch dat de X1 er kwam. Toch is de X1 ook beschikbaar met achterwielaandrijving alleen. Veel besneeuwde bergen kom je in België immers niet tegen. Bovendien bespaar je daarmee 2.000 euro. De sDrive is beschikbaar met de 18d- en 20d-motoren. Later wordt het sDrive-gamma uitgebreid met een 18i.

4 motoren

In afwachting van de basisbenzinemotor kan je kiezen tussen een benzinemotor en drie dieselmotoren. Onder de kap van de xDrive 28i vinden we de specialiteit van BMW: een 3-liter zescilindermotor in lijn. Die levert 258 pk. De dieselmotoren leveren heel wat minder vermogen, maar zijn toch behoorlijk krachtig. De gekende 2-liter dieselmotor is beschikbaar in drie vermogensversies: de 18d van 136 of 143 pk, de 20d van 163 of 177 pk en de 23d van 204 pk.

Prestaties

De xDrive verdeelt het vermogen tussen de voor- en achteras. Net als de X6 kan de X1 in optie (155 euro) uitgerust worden met Performance Control. Hierbij wordt het koppel in functie van de grip verdeeld tussen de achterwielen.

Aan het stuur

De pers maakte kennis met de BMW X1 op de doorweekte Duitse wegen. Hij verraste meteen door zijn levendig weggedrag. Door de precieze stuurinrichting kan je de X1 bijna op de millimeter nauwkeurig de bocht insturen. Bij het uitkomen van de bocht zorgen de vierwielaandrijving en de Performance Control voor een uitstekende trekkracht. Lange of korte bochten, het maakt de X1 niets uit. In alle omstandigheden volgt hij krachtig en onverstoorbaar zijn traject. Een dergelijke efficiëntie zie je zelden bij een SUV. Die levendigheid vertaalt zich echter in een vrij stugge ophanging. Waarschijnlijk liggen ook het sleepvermogen en de laadcapaciteit mee aan de basis. Twee ton aanhangergewicht en 550 kg laadvermogen zijn opmerkelijk voor een compacte SUV. We testten de X1 in de xDrive-versie met manuele en automatische versnellingsbak. Deze laatste geniet onze voorkeur. De automaat gaat immers perfect samen met het karakter van deze SUV. Hij reageert uiterst snel en zacht. Deze versnellingsbak hoort bij de beste in zijn soort. Maar ook de manuele versnellingsbak overtuigt. Zijn goede vergrendeling compenseert de licht haperende werking. Tot maart 2010 is de 18d-motor enkel verkrijgbaar met een manuele bak. Dankzij een stop&startsysteem blijven verbruik en emissies beperkt.

Prijs

De basisprijs van de sDrive 18d bedraagt 29.700 euro. Net onder de grens van 30.000 euro. Waarschijnlijk zal deze versie het gros van de verkoop in België uitmaken. De benzineversie kost 43.600 euro. Tussen beide versies zitten de sDrive 20d en de xDrive 23d. Die laatste is enkel beschikbaar met automaat. Voor deze versies moet je respectievelijk 32.250 en 38.500 euro neertellen. De optielijst is traditioneel lang en duur. BMW kondigt voor de sDrive 18d een verbruik aan van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 136 g/km.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie