François Piette

12 APR 2010

BTCS: de dubbel voor Bouvy‑Kelders


De openingsrace van de Belgian Touring Car Series 2010 was een triomf voor de Renault Mégane van regerend kampioenen Frederic Bouvy en Christian Kelders. Fred vertrok in de eerste race van pole position en kon al snel een mooie voorsprong opbouwen. Harry Stoeltie, de nieuwe teammaat van Steve Vanbellingen op de BMW M3, volgde op 40 seconden. Christian Kelders maakte het werk perfect af, ook al was het einde toch nog spannend: “De piste lag vol olie, vooral in de Villeneuve chicane. Elke ronde vroeg ik me af of de auto het juiste spoor wel zou volgen. We hebben de mogelijkheden van de Mégane volledig uitgebuit en in de zones waar hij op zijn best is gingen we voluit. Ik heb nooit gepanikeerd en heb Steve Vanbellingen rustig laten inlopen. De pitcrew hield me perfect op de hoogte van onze posities.” 

Steve Vanbellingen zette alles op alles en kwam in het kielzon van de leader. Maar een mooie stijlfiguur in de afzink van de Sacramentsheuvel maakte een einde aan zijn ambities: “In de afzink naar de Villeneuve ging de auto compleet dwars. Gelukkig kon ik de auto nog net opvangen, maar al bij al verloor ik 12 seconden in het voorval. Jammer want aan het einde van de race was de achterstand miniem.”

De ereplaatsen gingen naar de KIA’s van Stéveny-Iain Dockerill en Jérôme Thiry-Werner Moonens die ditmaal van problemen gespaard bleven. De derde KIA verliet als snel het strijdtoneel wegens motorproblemen. Bovendien zal Koen Wauters zijn eerste passage aan de Villeneuve snel vergeten toen plotseling … het stuur los kwam. Koen moest dadelijk op de rem en eer het stuur weer op zijn plaats zat was het hele peloton al gaan vliegen.

De andere top Silhouettes kregen af te rekenen met kleine problemen. Zo had de S60 last van een falend motorbeheer en kampte de GC10 met elektronicaproblemen. De koplopers in T3 konden hiervan profiteren en Tim Joosen-Christophe Pampel (BMW M3), Jean-Pierre Van de Wauwer-Alain Bader (Mitsubishi Evo 8) en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeeck (BMW 320d) lagen even aan kop, maar uiteindelijk waren het Ronnie Latinne-Jean-Jacques Smits (VW Scirocco) de met de overwinning gingen lopen.
In S2 ging de overwinning naar Alexandre Viron-Laurent Richard (Touring Cup), terwijl Xavier Stevens (Renault Clio) in T2 het laken naar zich toe trok. In T1 waren Jacques Naniot-Christian Deridder (Toyota Yaris) de enige deelnemers.

Ambiance in de Villeneuve...

In de tweede manche was de Mégane weer aan het feest, maar deze race was heel wat geanimeerder en de laureaten dienden de laatste minuten af te wachten eer zij zeker waren van het resultaat. Na de start moest Stéveny dadelijk naar de stands en gaf hij met een motorbreuk op. Pilou Crthals ging als een grote rechtdoor in de eerste linkse, maar kon snel weer aansluiten. Alain Bader daarentegen moest aan het einde van de eerste ronde zijn mooie Evo8 definitief aan de kant zetten. Steve Venbellingen nam de beste start, maar moest de KIA van een in uitstekende doen zijnde Jerome Thiry in zijn kielzog dulden. In de vierde ronde moest Steve zich dan ook gewonnen geven en nam de KIA de leiding over. Door een olielek moest Steve het ritme laten zakken en even later gooide hij helemaal de handdoek.

Eric Van de Poele op de nieuwe S60 lag daardoor plots op de tweede plaats maat liet zich bij het aanremmen van de Villeneuve verrassen: Een misverstand met een tragere deelnemer. Ik belandde in de grindbak en verloor zowat zes minuten.” De Zweedse Silhouette moest weer helemaal achterin starten maar vocht zich toch terug in de top-tien. Het team is er dan ook vast van overtuigd dat in Dijon de Volvo zijn potentieel ten volle zal kunnen tonen.

De Villenuve chicane was druk bezocht. Christian Kelders verloor er twintig seconden waardoor Fred Bouvy met een minuut achterstand zijn jacht op de leiders kon starten. Kort na de pilotenwissels kwam echter de safety-car op de piste toen de kanaalzone onder de olie kwam te zitten en Alexandre Viron en Pierre-Yves Roussoux daarbij in elkaar haakten. De leidende KIA besloot even de stand op te zoeken om zijn vlakke bodem te laten vastmaken. Toen de KIA met Werner Moons aan het stuur weer de piste opstormde, lag hij onder direct vuur van de Mégane. Fred Bouvy trok ten aanval en even later veroverde hij de eerste plaats en zo de overwinning: “Onze tactiek heeft weer gewerkt: geen problemen, de juiste koersstrategie en tegenstanders die fouten maken!”

Achter de autoritaire leider kon de overblijvende KIA de tweede plaats veiligstellen. Op de eindmeet ging hij nipt de … DB Motorsport BMW 320d van Nico Verdonck vooraf. Die was uiterst tevreden over zijn race. Hij reed een intelligente race samen met Dirk Freebird en kon bovendien profiteren van de pech van de BMW M3 van Pampel-Joosen die bij de restart aan de kant moesten.

Vervolgens zagen we drie SEAT Leon. Jimmy Adriaenssens eindigde voor Pierre Piron-Roy Minette en Christian Franck. Achter het trio volgde de CG10 met de S2 mechaniek van Punlinckx-Damoiseaux. Vincent Raedermecker-Eric Van de Poele eindigden na een sortie hun inhaalrace op de negende plaats net voor Stephan Polderman, de laureaat in T2.

Klassement – race 1 : 1. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) 54 ronden; 2. Vanbellingen-Stoeltie (BMW M3 Silhouette) op 01.179; 3. Steveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 42.256; 4. Moonens-Thiry (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 49.160; 5. Latinne-Smits (VW Scirocco) op 3 ronden, winnaars in T3; 6. Freebird-Verdonck (BMW 320d); 7. Viron-Richard (Touring Cup), winnaars in S2; 8. Adriaenssens (SEAT Leon); 9. Franck (SEAT Leon); 10. Minette-Piron (SEAT Leon)op 4 ronden; 11. Rosoux-Capocci (SEAT Leon); 12. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d); 13. Gosselin-Choque (VW Scirocco) op 5 ronden; 14. Stevens (Renault Clio, winnaars in T2); 15. Grouwels-Grouwels (Renault Clio) ... 26. Naniot-Deridder (Toyota Yaris) op 12 ronden, winnaars in T1; enz.

Klassement – race 2 : 1 Bouvy-Kelders (Renault Mégane), 48 ronden; 2. Thiry-Moonens (KIA) op 1.17.284; 3. Freebird-Verdonck (BMW 320d) op 1 ronde, winnaars in T3; 4. Adriaenssens (SEAT Leon) op 2 ronden; 5. Piron-Minette (SEAT Leon); 6. Franck (SEAT Leon); 7. Pulinx-Damoiseau (GC 10.1); 8. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d); 9. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) op 3 ronden; 10. Polderman (Renault Clio), winnaars in T2; 11. Stevens (Renault Clio); 12. Grouwels-Grouwels (Renault Clio); 13. Latinne-Smits (VW Scirocco); 14. Katsers-Plennevaux (Toyota Altezza); 15. Mertens-Legrand (Renault Clio)… 27. Naniot-Deridder (Toyota Yaris) op 21 ronden, winnaars in T1 ; enz.

Kampioenschap (officieus): 1. Bouvy-Kelders 40 ptn; 2. Thiry-Moonens 30; 3. Freebird-Verdonck 25; 4. Adriaenssens 21; 5. Vanbellingen 17; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie