François Piette

6 OKT 2010

BTCS : een balans voor de laatste race


Zondag valt in Zolder het doek over de Belgian Touring Car Series 2010. De race kadert in een meeting met races van het Belcar Endurance Championship en het Europees Kampioenschap FIA GT3. Voor deze ultieme confrontatie (2x60 minuten) blijft de strijd in de meeste klassen heel open. We maken een balans… en een rekensommetje op.

Maar eerst willen we op een belangrijk punt in het reglement wijzen: alle resultaten min één (of de helft van de punten behaald in de 12 Uren) tellen mee voor het eindklassement. De enige uitzondering op deze regel is de Merkentrofee. Daarvoor worden alle resultaten in rekening gebracht.

- Algemeen klassement : laten we beginnen met de strijd voor de titel bij de piloten tussen Frédéric Bouvy en het team Vincent Radermecker-Eric van de Poele. De Renault-piloot heeft 169,5 punten met een 5de plaats (11 punten) als slechtste score, terwijl zijn achtervolgers ondanks twee opgaves 134,5 eenheden hebben. Voor Fred volstaat een 10de plaats in één van de manches in Zolder om zijn titel te verlengen. We merken nog op dat zijn teamgenoot Christian Kelders, die in Dijon afwezig was, in de running blijft voor de zilveren medaille (138,5 punten).

- Merken Trophy : Renault heeft een comfortabele uitgangspositie met 169,5 punten tegenover 154 voor BMW, 138 voor KIA en 134,5 voor Volvo.

- Klasse S1 : ook in de Klasse S1 staat Frédéric Bouvy aan de leiding met hetzelfde puntentotaal (169,5), maar in het specifieke S1-klassement is zijn voorsprong kleiner. De Volvo-piloten staan immers op 20 punten (149,5), rekening houdend met een opgave in de Francorchampagne. Ze hebben dus een reële kans op de titel in de klasse.

- Klasse S2 : Laurent Richard en Alexandre Viron hebben de titel al beet. De piloten van MTE Racing eindigden in elke race in de punten en profiteerden van de problemen van de favorieten Armand Fumal en Edouard Mondron. Zij starten trouwens in Zolder in S1, waardoor ze mogelijk hun zilveren medaille nog verspelen aan Vincent Vandenabeele als die maximale punten scoort.

- Klasse T1 : ook in deze klasse zijn de kampioenen bekend. Logisch, want Christian De Ridder en Jacques Naniot waren de enige deelnemers met hun kleine Toyota Yaris.

- Klasse T2 : Stephan Polderman heeft de beste papieren met 150 punten, ondanks een opgave in Dijon. Zijn achtervolgers – de broers Roger en Edward Grouwels – hebben nog niet moeten opgeven. Zij moeten van hun huidige totaal (133) de 5 punten aftrekken die ze behaalden in de Bourgogne. In  Zolder moeten ze alleszins erg hoog scoren en rekenen op een misstap van de leider…

- Klasse T3 : de strijd blijft spannend tussen drie teams. Ronnie Latinne en Jean-Jacques Smits (VW Scirocco) voeren de tussenstand aan met 154,5 punten voor Nico Verdonck-Dick Freebird (BMW 320d – 152) en Jeroen Den Boer-Leon Rijnbeek (BMW 320d – 140,5). Het wordt ingewikkeld wanneer men rekening houdt met het schrapresultaat: voor de twee laatste manches, moeten de leiders 10 punten laten vallen, terwijl hun achtervolgers maar 3 eenheden moeten aftrekken. Er blijven nog heel wat scenario's mogelijk, zeker als we rekening moeten houden met eventuele wijzigingen binnen de teams…

- Challenge SEAT Leon : ook in deze merkencup blijft het spannend. Pierre-Yves Rosoux en Philippe Capocci hebben de leiding in handen met 158 punten voor Jimmy Adriaenssens (154). Maar die laatste moest opgeven in de Francorchampagne, terwijl de piloten van Astur Car telkens punten scoorden. Zij moeten de 9 punten die ze behaalden in dezelfde meeting laten vallen. Kortom, het wordt rekenen zondag…

Advertentie
Advertentie
Advertentie