François Piette

5 JAN 2009

Cadillac SRX : op weg naar de redelijkheid !

 

Een ding is zeker, de grote Amerikaanse SUV's zijn geen bestsellers meer. De zware en gulzige V8 motoren en overdreven afmetingen zijn niet meer van deze tijd.. Cadillac blijft echter in de markt van de terreinwagens geloven, maar dan wel in een andere vorm en met een andere inhoud.

Kleiner

Met een lengte van net iets meerdan 4,8 meter, een breedte van 1 m70 en een hoogte van om en bij de 1,7 m is de SRX de kleinste SUV van het merk. Zijn look blijft trouw aan die van de andere modellen van het merk.

Vaarwel V8

Voor dit model heeft Cadillac de downsizing rage gevolgd en maakt geen gebruik van de V8. Het eerste model is een atmosferische V6 van 3 liter en 260 pk. De tweede motor is een V6 van 2,8 liter met turbo, goed voor zo'n 300 pk. Beide motoren zijn even prestatiegericht als de V8, maar ze zijn wel zuiniger.

Een eigen transmissie

Met dit model brengt Cadillac een nieuw differentieel op de markt, de eLSD. Een differentieel dat in samenwerking met Saab ontwikkeld werd, en dat het koppel over beide achterwielen verdeeld. De versnellingsbak is ook nieuw en werd vooral ontwikkeld om minder te verbruiken, en dan vooral met de "ECO" instelling.

 
Advertentie
Advertentie
Advertentie